دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1392 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 22-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Esmaeil M. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. Clin Exc 2014; 2 (1) :11-22
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-76-fa.html
رسولی مریم، زاغری تفرشی منصوره، محمدنژاد اسمعیل. چالش های آموزش بالینی پرستاری در ایران و ارائه راهکارها. تعالی بالینی. 1392; 2 (1) :11-22

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-76-fa.html


چکیده:   (17168 مشاهده)

  چکیده

  آموزش بالینی اولین منبع یادگیری و شکل دهی هویت حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی بوده و مهمترین بخش در آموزش پرستاری و از اجزای تفکیک ناپذیر آن محسوب می شود. این مقاله با مرور جامع بر متون مربوطه، قصد دارد به چالشهای آموزش بالینی پرستاری در دانشکده های پرستاری ایران و ارائه راه کارها بپردازد.

  این مقاله مروری حاصل مرور متون جستجوی اینترنتی و مطالعات کتابخانه ای در مورد چالش های آموزش بالینی با کلید واژه های آموزش بالینی، چالش و پرستاری بین سال های 2014 - 1995 با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی از قبیل ,Google scholar , IranMedex ,MEDLINE ,CINAHL ,ISI SID, Magiran و PubMed انجام گرفت . در مجموع 82 مقاله به دست آمد که از میان این مقالات 15 مقاله مرتبط با کلید واژه ها انتخاب و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

نتایج حاصل از مطالعات انتخابی و توجه به مفاهیم کلیدی، نشان داده شد که عواملی چون مشخص نبودن شرح وظایف دانشجو مطابق اهداف آموزشی، عدم دسترسی کافی به مربیان، فاصله بین آموخته های بالین و عمل، برخورد نامناسب پرسنل کادر درمانی با دانشجو و مربیان، کافی نبودن امکانات و تجهیزات محیط بالین و مشخص نبودن روند ارزشیابی پایانی در این زمینه دخیل هستند. آموزش بالینی به عنوان فعالیت تسهیل کننده یادگیری در محیط بالینی نیازمند مشارکت دانشکده، مربی بالینی، دانشجو و کادر درمانی است. توجه به اهمیت آموزش بالینی در حیطه سلامت، بهبود امکانات و تجهیزات محیط بالینی، بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی جهت بهبود وضع آموزش بالینی در نتیجه ارتقاء سطح سلامت جامعه، توصیه می شود.
متن کامل [PDF 294 kb]   (12636 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/10/14 | پذیرش: 1392/11/21 | انتشار: 1392/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb