دوره 6، شماره 2 - ( 2-1396 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 22-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (482 مشاهده)

    رشته روانشناسی جامعه نگر، رشته ای نسبتا جدید است. برخی از روانشناسان به تدریج به این حوزه تخصصی انتقال یافته و در کار خود پیشرفت و ارتقاء پیدا کرده اند. پس از جست و جو در پایگاه داده های اطلاعاتی در دسترس با کلید واژه های مناسب به دو زبان فارسی و انگلیسی مقالات، گزارش ها و کتاب هایی که بیشترین ارتباط را با اهداف مورد نظر داشتند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روانشناسی جامعه­ نگر بر یک بیماری یا یک مدل درمانی تأکید ندارد. از این دیدگاه مشاوره یا مشورت معلول تأثیر و تأثرات متقابل فرد، محیط و نظام ها هستند. این حوزه برای پیشگیری اولویت قائل است نه درمان. روانشناسی جامعه ­نگر نیازمند ایجاد یک ساختار یکپارچه در کلیه سطوح جامعه است. ساختاری که به طور سیستمی متخصصان روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، بهداشت روانی، روانپزشکی، جامعه شناس، مددکار اجتماعی و غیره را به افراد جامعه پیوند داده و خدمات بهداشت روانی را سطح بندی نماید. این ساختار بایستی عملکردهایی مانند ارتقاء عادلانه بهداشت روانی و افزایش مشارکت اجتماعی را مد نظر قرار دهد تا در درازمدت بهداشت روانی را در زندگی روزمره افراد جامعه ادغام نماید، فعالیت ها را به سمت جامعه محوری پیش ببرد و کنترل بهداشت روانی را بر عهده افراد و موسسه های غیر دولتی قرار دهد. لذا در این خصوص، ایجاد ساختاری وسیع با عملکردهای مختص به خود، ضروری بنظر می رسد. توسعه رشته روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، بهداشت روانی، مددکاری اجتماعی، روانپزشکی جامعه نگر و بهداشت روانی جامعه نگر، ضرورت توجه و توسعه روانشناسی جامعه نگر را در ارتقاء بهداشت روانی جامعه و همچنین تدوین اهداف و ضوابط برنامه آموزش روانشناسی جامعه نگر و ایجاد دوره های تخصصی دانشگاهی در مقاطع مختلف روانشناسی جامعه نگر در ایران را ایجاب می کند.

     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹