دوره 6، شماره 2 - ( 2-1396 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 23-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayarifard M, Mansouri A, Besharat M A, Gholamali Lavasani M. A review of conceptual models for worry and generalized anxiety disorder. Clin Exc . 2017; 6 (2) :23-38
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-334-fa.html
خدایاری فرد محمد، منصوری احمد، بشارت محمد علی، غلامعلی لواسانی مسعود. بررسی مروری مدل‌های نظری برای نگرانی و اختلال اضطراب فراگیر. تعالی بالینی. 1396; 6 (2) :23-38

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-334-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (991 مشاهده)
اختلال اضطراب فراگیر یکی از اختلال­های مزمن و ناتوان­کننده است که نگرانی بیش­ازحد و کنترل ناپذیر ویژگی اصلی آن محسوب می‌شود. عوامل زیستی و روان­شناختی متعددی می­توانند سبب ایجاد و تداوم این اختلال و نگرانی شوند. تاکنون مدل­های رفتاری، شناختی، فراشناختی و هیجانی متفاوتی دربارۀ این اختلال و نگرانی معرفی‌شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مروری مدل­های نظری موجود دربارۀ اختلال اضطراب فراگیر و نگرانی انجام گرفت. کلیدواژه‌های مرتبط به موضوع پژوهش در پایگاه­های معتبری مانند Science Direct، Elsevier، Google Scholar، PubMed، SID و Magiran جستجو گردید و شش مدل از بین پژوهش­هایی که بین سال­های 2016-1990 منتشر شده بودند، انتخاب شد. به‌عبارت‌دیگر، بررسی ادبیات پژوهش نشان داد که مدل­های اجتناب­ شناختی(برکووک، 1994)، فراشناختی(ولز، 1995)، تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی(دوگاس و همکاران، 1998)، بدتنظیمی هیجانی(منین و همکاران، 2002)، مبتنی بر پذیرش(رومر و ارسیلو، 2002) و مدل یکپارچه‌شده(رومر، ارسیلو و بارلو، 2002) از مهم‌ترین مدل­های مطرح­شده دربارۀ نگرانی و اختلال اضطراب فراگیرند. اگرچه بررسی ادبیات پژوهش بیانگر شواهد تجربی حمایت­کننده­ای از مؤلفه‌های اصلی این مدل­هاست، اما شواهد متناقضی نیز وجود دارد. بسیاری از این مؤلفه‌ها اختصاصی اختلال اضطراب فراگیر نیستند و در بسیاری از اختلال­های دیگر نیز اتفاق می­افتند. به‌علاوه، همبودی این اختلال با سایر اختلال­های دیگر معمول می­باشد. ازاین‌رو، نتایج پژوهش حاضر بیانگر اهمیت تدوین مدل­های فراتشخیصی می­باشد.
متن کامل [PDF 726 kb]   (634 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb