دوره 7، شماره 2 - ( 8-1396 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 23-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (3195 مشاهده)
امروزه پزشکی مبتنی بر شواهد به‌عنوان پارادایم غالب پزشکی در اجزاء مختلف آموزش بالینی دانشجویان پزشکی وارد شده است. هدف از انجام  این مطالعه بررسی ضرورت‌ها و چالش‌های تدریس این واحد درسی برای دانشجویان پزشکی در ایران بوده است.
در این مطالعه مروری کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع  در منابع اطلاعاتی پزشکی نظیر PubMed، SID، Magiran و نیز موتور جستجو Google Scholar بدون محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند. پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص ضرورت‌ها و چالش‌های تدریس پزشکی مبتنی بر شواهد برای دانشجویان پزشکی در ایران در چهار دسته مطالعات مربوط به آگاهی و نگرش نسبت به مفاهیم پزشکی مبتنی بر شواهد، موانع به‌کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد، شیوه‌های تدریس پزشکی مبتنی بر شواهد و آموزش بالینی مبتنی بر اصول پزشکی مبتنی بر شواهد موردبررسی قرار گرفتند.
در راستای تدریس اثربخش اصول پزشکی مبتنی بر شواهد برای دانشجویان پزشکی، لازم است در قدم اول نگرش و آگاهی اساتید نسبت به پزشکی مبتنی بر شواهد ارتقا یابد و سپس آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد در کوریکولوم پزشکی عمومی گنجانده شود. همچنین به‌عنوان پیش‌نیاز، آشنایی دانشجویان مقاطع پایین‌تر با اصول تفکر نقاد و استدلال بالینی ضرورت محسوب می­گردد.
 
متن کامل [PDF 618 kb]   (3511 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1396/4/10 | پذیرش: 1396/8/10 | انتشار: 1396/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.