دوره 8، شماره 4 - ( 2-1398 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 17-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری ، ایران.
چکیده:   (2731 مشاهده)
       در عصر حاضر به‌کارگیری رویکردهای نوآورانه در پیشبرد اهداف سازمانی یک ضرورت مسلم در نظام سلامت می‌باشد، زیرا نظام سلامت بر پایه تغییر و تحول‌های بروز و کارآمد سازمانی است و تعالی سازمانی شرایط و موقعیت‌هایی در سازمان ایجاد می‌کند که منجر به ارتقاء نوآوری که لازمه پیشرفت هر سازمان می‌باشد، می‌گردد. بنابراین هدف مطالعه، مروری بر تأثیر تعالی سازمانی به‌عنوان رویکرد نوآورانه در آموزش پزشکی است.
در این مطالعه مروری، از مقاله‌های چاپ‌شده در مجلات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی­Google Scholar, ProQuest, Elsevier, Pubmed, ISI (Web of Science), Iran Medex, Scopus  در محدوده سال‌های 2000 تا 2018 استفاده شد. جستجوی مقاله‌ها به‌طور عمده و با استفاده از کلیدواژه‌های تعالی سازمانی، نوآوری، آموزش پزشکی، سرآمدی سازمانی و معادل انگلیسی آن‌ها؛Organizational Excellence, Innovative, Medical Education Organizational Excellence انجام گردید. فرآیند انتخاب مقالات بر اساس این راهبرد انجام شد:  در انتهای جستجو، تعداد 100 مقاله به دست آمد و  از بین 80 مقاله پس از غربالگری عنوان و چکیده، 9 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه شناخته شد.
یافته­ها نشان داد که با به‌کارگیری روش­های نوآورانه، خلاق و ایده­پردازی در نظام سلامت می‌توان بر اهداف سازمانی مطلوب دست‌یافت. به‌طوری‌که به‌کارگیری صحیح و نظامند الگوی تعالی سازمانی در سازمان‌های مختلف منجر به پیشبرد اهداف سازمانی شده است، بنابراین در مسیر توسعه و گسترش علم در نظام سلامت وجود الگوی تعالی سازمانی یک الزام تلقی می­گردد. در الگوی تعالی سازمانی با بهره‌گیری نوآوری هدفمند می‌توان بر عوامل تأثیرگذار پیشرفت سازمانی دست‌یافت.
متن کامل [PDF 398 kb]   (2697 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1397/10/17 | پذیرش: 1398/1/30 | انتشار: 1398/1/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.