گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده: (2864 مشاهده)
امروزه دانش یکی از عوامل اساسی ایجاد ثروت، توانایی و دانایی کشورها به شمار آمده و وسیله قدرتمندی در توسعه ملی تلقی میشود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی است. در این مطالعه مروری، از مقالههای فارسی و انگلیسی موجود در پایگاههای اطلاعاتی از جمله Google Scholar,ProQuest Sciencedirect, Pubmed,Scopus، SID و ... استفاده شد. جستجوی مقالهها با استفاده از کلیدواژههای فارسی: تجاریسازی تحقیق(پژوهش)، دانشگاهها، تجاریسازی دانش و معادل به انگلیسی:research commercialization ، universitiesو knowledge Commercialization انجام شد. در نتیجه جستجو، 22 مقاله پس از مطالعه چکیده و پس از بررسی متن کامل مقالات واجد معیارهای ورود به مطالعه شناخته شد. یافتههای استخراجشده از مطالعات نشان داد که عوامل مختلف و متنوع مانند عوامل تحقیقات بازاریابی، عوامل فردی، محیطی، زمینهای، ساختاری و محتوایی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی، قانونی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی، مالکیت فکری، مدیریت فناوری و... بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی و تحقیقات موثر هستند. بنابراین، با بکارگیری مدیران توانمند و کارآزموده تحقیقاتی و علاقمند و توجه به عوامل موثر بر تجاریسازی دانش و پژوهش در راستای تبدیل ایده به محصول می توان گامهای موثرتری برداشت. به منظور بهرهمندی اقتصادی و اجتماعی هر چه بیشتر از پتانسیلهای علمی بخش پژوهشی کشور، لازم است تجاریسازی طرحهای پژوهشی به صورت جدیتری در دانشگاههای علوم پزشکی نسبت به سایر سازمانها صورت گیرد دانشگاههای علوم پزشکی به علت مأموریت و رسالت مهم خود در برابر سلامت جامعه نیازمند نیازسنجی دقیق پژوهشهای مورد نیاز و مدیریت کارآمد پژوهشی از آغاز تا انتها میباشند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مديريت خدمات بهداشتي و درماني دریافت: 1398/3/12 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/6/27