دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (4079 مشاهده)
در دوره بلوغ، نوجوانان با اختلالات طیف اوتیسم با چالشهای مختلفی روبهرو میشوند و بنابراین نیازمند مداخلات و آموزشهای ضروری در زمینههای مختلف هستند. لذا مطالعه مروری حاضر، تحقیقات مداخلهی در ارتباط با مشکلات رفتاری، ارتباطی، اجتماعی، جسمی و جنسی نوجوانان با اختلالات طیف اوتیسم سنین 16-12 سال را بررسی میکند.
در این پژوهش مروری، 39 مقاله بین سالهای 2018-2000 بررسی گردید. جستجوی الکترونیک با کلیدواژههای فارسی؛ اختلال طیف اوتیسم، نوجوانی، بلوغ، مداخلات و درمان، مشکلات رفتاری، ارتباطی، اجتماعی، جسمی و جنسی و کلیدواژههای لاتین شامل؛Autism Spectrum Disorder, Adolescence, Puberty, Intervention, Treatment Therapy Communication, Sexual Behavioural, Social, and physical Problems در پایگاههای اطلاعاتی داخل؛SID, Magiran, Iranmedex و خارج کشور Google Scholar, PubMed Science Direct, Elsevier انجام شد.
نتایج نشان داد که در هرکدام از حوزههای رفتاری، اجتماعی، ارتباطی، جسمانی و جنسی، مداخلات مؤثری وجود دارد و در پژوهشهای مختلف در فرایند مداخله از والدین، همسالان، معلمان، نوجوان و تکنولوژی در جهت رسیدن به اهداف مداخله استفاده شده است.
به نظر میرسد در ارتباط با مشکلات نوجوانان با اختلالات طیف اوتیسم نیاز به انجام تحقیقات بیشتر ضروری است. بهویژه در ایران، اکثر تحقیقات در ارتباط با کودکان با اختلالات طیف اوتیسم است و با فقدان تحقیقات کاربردی در ارتباط با مشکلات دختران و پسران با اختلالات طیف اوتیسم و خانوادههای آنها در دوره بلوغ و نوجوانی روبهرو هستیم.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1398/3/25 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1398/7/13