دوره 11، شماره 1 - ( 4-1400 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پژوهشکده علوم‌شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2889 مشاهده)
دیابت نوع یک، از شایع­ترین بیماری­های مزمن کودکی است که علاوه بر پیامدهای جسمی، اثرات نامطلوبی بر عملکردهای شناختی مبتلایان دارد. این مطالعه با هدف بررسی اختلالات شناختی در مبتلایان به دیابت نوع یک انجام شده است. به این منظور کلیدواژه­های؛  type 1 diabetes, ، cognitive problems/deficits،neuropsychological profile, children , adolescents  و pediatric در پایگاه داده‌های؛ Google Scholar، APA, PycNET, Web  of Science و Science Direct از ابتدا تا سال 2020 مورد جستجو قرار گرفتند. بررسی و تحلیل مقالات مرتبط نشان داد که کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک در عملکردهای شناختی توجه، حافظه، ادراک فضایی، کارکردهای اجرایی و سرعت پردازش اطلاعات نسبت به همسالان سالم خود ضعیف‌تر عمل می‌کنند. ازآنجایی‌که مشکلات شناختی می­توانند منجر به کاهش کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت نوع یک شده و همچنین با ایجاد اختلال در فعالیت­های خودمراقبتی، منجر به وخامت بیماری شوند، توجه ویژه متخصصین بالینی و درمانگران را می­طلبد.
متن کامل [PDF 394 kb]   (1463 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/8/27 | پذیرش: 1399/11/18 | انتشار: 1399/11/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.