Ashori M, Ranghini N. Narrative Review of the Circle of Security-Parenting (COS-P) Educational Program for Parents of Deaf and Hard of Hearing Children: Characteristics, Goals, and Applications. Clin Exc 2024; 13 (4) :12-24
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-719-fa.html
عاشوری محمد، رنگانی نفس. مروری روایتی بر برنامه آموزشی محیط امن فرزندپروری برای والدین کودکان ناشنوا و کمشنوا: ویژگیها، اهداف و کاربرد. تعالی بالینی. 1403; 13 (4) :12-24
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-719-fa.html
گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1680 مشاهده)
مقالهی حاضر مروری روایتی بر مداخلهی محیط امن فرزندپروری، ویژگیها و اهداف این برنامه برای والدین کودکان ناشنوا و کمشنوا بود. به این منظور، مقالههای منتشرشده به زبان انگلیسی و فارسی در پایگاههای اطلاعاتیPubMed ،Google Scholar ،Taylor Scopus ،Science Direct ،Elsevier ، EBSCOوSpringer برای مقالههای انگلیسی و در پایگاههای اطلاعاتی SID، ISC و IranDoc برای مقالههای فارسی به کار گرفته شدند. براساس ملاکهای ورود و خروج، 41 مقاله گزینش شد و اطلاعات حاصل از این منابع مقایسه، تحلیل و تفسیر شدند و نتایج استخراج شد. نتایج نشان داد که مداخلهی مبتنی بر دلبستگی که حساسیت والدین را هدف قرار میدهد، با بهبود امنیت و دلبستگی همراه است. از سوی دیگر، برنامهی آموزشی محیط امن با بهبود کیفیت مراقبت پس از تکمیل مداخله همراه است. علاوه بر این، تأثیر درخور توجهی برای بهبود خودکارآمدی مراقبان دارد و نشان میدهد که این مداخله باعث افزایش توانمندی در مهارتهای مراقبتی و انعطافپذیری فرد پس از مشارکت در مداخله میشود. پیشنهاد میشود افرادی که تمایل دارند از این برنامه استفاده کنند، بهدقت به عوامل جمعیتشناختی، اجتماعی، اقتصادی و شخصی شرکتکنندگان فکر کنند. این مداخله برای افرادی که نیازهای مهمتری دارند، مانند مادران و فرزندان تحریکپذیری که دلبستگی ناایمن یا اجتنابی دارند، مناسب است. همچنین، باید توجه کرد که از برنامهی استاندارد بیستهفتهای یا نسخهی کوتاه هشتهفتهای آن استفاده شود. این انتخاب به هزینه، منابع، در دسترس بودن و توانمندی شرکتکنندگان بستگی دارد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مديريت خدمات بهداشتي و درماني دریافت: 1402/7/20 | پذیرش: 1403/2/4 | انتشار: 1403/2/4