Araghian Mojarad F, Purbarar F, Marzband R, Yaghubi T. An overview of spiritual intelligence and its influential factors in health care providers. Clin Exc 2022; 12 (2) :14-28
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-723-fa.html
عراقیان مجرد فرشته، پوربرار فاطمه، مرزبند رحمت الله، یعقوبی طاهره. مروری بر هوش معنوی و عوامل تاثیرپذیر از آن، در ارائه دهندگان خدمات سلامت. تعالی بالینی. 1401; 12 (2) :14-28
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-723-fa.html
مرکز تحقیقات طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری ایران.
چکیده: (1179 مشاهده)
کارکنان شاغل در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی همواره در شرایط تهدید سلامت جسمی، روانی و اجتماعی قرار داشته که موجب کاهش عملکرد و هزینههای زیاد میگردد. هوشمعنوی، توانایی کاربرد و بروز ارزشهای معنوی است، بهگونهایی که سبب بهبود عملکرد روزانه و سلامت جسمی و روحی فرد میشود. لذا این مطالعه مروری با هدف بررسی هوشمعنوی و مولفههای تاثیرپذیر آن در ارائهدهندگان خدمات سلامت انجام شد.
این مطالعه بصورت مرور مفهومی انجام شد. در مطالعه حاضر، مطالعات فارسی در پایگاههای اطلاعاتی فارسی زبان مانند؛ سامانه دانشگستر برکت، پژوهشگاه علوم و فنآوری اطلاعات ایرانSID, Magiran ، با کلیدواژههای هوش معنوی، پرستار، ارائهدهندگان خدمات سلامت از سال 1380 تا نیمه اول سال 1400 جستجو شد. برای جستجوی مطالعات به زبان انگلیسی از کلیدواژههای Spiritual Intelligence, nurses در پایگاه دادههای Scopus،PubMed،Google scholar ، Embase و Science Directدر بین سال 2021-2010 استفاده شد. همچنین جستجو در پایگاه اطلاعات Google Scholar به فارسی و انگلیسی انجام شد. معیارهای ورود شامل مقالات کامل فارسی و انگلیسی بوده است. معیارهای خروج شامل عدم دسترسی به مقاله کامل بوده است.
در این مطالعه مروری از میان 241 مقاله، 33 مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هوشمعنوی دارای پیامدهای جسمی و روانی نظیر؛ سلامت عمومی، سلامت روان، سخترویی، خود انضباطی، کیفیت زندگی، تابآوری، عملکرد انطباقی، بهزیستی روانشناختی، شادکامی، واکنشهای هیجانی در کارکنان نظام سلامت میباشد و همچنین پیامدهای سازمانی هوشمعنوی ارایهدهندگان خدمات سلامت شامل؛ رضایتشغلی، فرسودگی شغلی، حساسیت اخلاقی، مسئولیتپذیری، صلاحیت بالینی، رفتار اخلاقی، رعایت کدهای اخلاقی، حمایت از بیمار، نگرش به حقوق بیمار، بهبود عملکرد و کیفیت مراقبت پرستاری، خودکارآمدی میباشد. با توجه به این که هوشمعنوی بر بسیاری از حیطههای شخصی و شغلی ارایهدهندگان خدمات سلامت تاثیر مثبت میگذارد، بایستی مدیران در راستای افزایش هوشمعنوی کارکنان نظام سلامت برنامهریزی انجام دهند. لذا پیشنهاد میشود با برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی سبب ارتقاء هوشمعنوی ارایهدهندگان خدمات سلامت و در نهایت موجب بهبود عملکرد کارکنان بهداشتی، افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی نائل گردید.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/11/16 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10