دوره 14، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 29-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safahendi S Z, khodabakhsh E, Asadpour Sorkhkolaee H. An overview of tools for enhancing and increasing clinical skills and knowledge: An approach to utilizing clinical simulation. Clin Exc 2025; 14 (4) :17-29
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-890-fa.html
صفاهندی سیده زهرا، خدابخش المیرا، اسدپور سرخکلائی حدیثه. مروری بر ابزار توان‌افزایی و دانش‌افزایی مهارت‌های بالینی: رویکرد بهره‌گیری از شبیه‌سازی بالینی. تعالی بالینی. 1404; 14 (4) :17-29

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-890-fa.html


گروه جراحی عمومی، گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (246 مشاهده)
مهارت بالینی لازمه ارائه خدمت بهداشتی و درمانی می‌باشد و شبیه‌سازی بالینی، با استفاده از مدل‌ها، مانکن‌ها و فناوری‌های نوین، محیطی امن و کنترل‌شده برای تمرین، امکان تکرار تمرین، دریافت بازخورد فوری، کاهش خطاها و ارتقای مهارت‌های بالینی فراهم می‌نمایند به علت اهمیت اثرگذاری شبیه سازها این مقاله به بررسی ابزارها و روش‌های توان‌افزایی و دانش‌افزایی در مهارت‌های بالینی با تأکید بر رویکرد شبیه‌سازی بالینی می‌پردازد.
این مطالعه مروری نظام‌مند براساس جستجو هدفمند از سال 2010 الی 2024 در پایگاه‌های داده‌های اطلاعاتیMagiran SID،Google Scholar ،Scopus ،ISI ،Pubmed  انجام شد. برای جست‌وجوی ترکیبی ازBoolean Operator (AND, OR) بدون محدودیت زمانی استفاده شد. استراتژی جست‌وجو به مقالات فارسی و انگلیسی با استفاده از کلیدواژه‌های توان‌افزایی، دانش‌افزایی، مهارت‌های بالینی، شبیه‌سازی بالینی، شبیه‌سازی، علوم پزشکی محدود شد. غربالگری در چهار مرحله و با تقلیل و حذف مقالات مکرر تعداد 24 مقاله براساس معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه حاضر شده‌اند.
با توجه به بررسی ابزارهای توان‌افزایی و دانش‌افزایی مهارت‌های بالینی با رویکرد بهره‌گیری از شبیه‌سازی بالینی، نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که به‌کارگیری بهینه از شبیه‌سازها در فرآیند آموزش، به طور معناداری منجر به افزایش آمادگی،  فراهم‌سازی محیط امن بالینی، کاهش نیاز به نمونه‌های انسانی در کسب مهارت، یادگیری بدون واهمه، ارتقاء یادگیری، ماندگاری آموزش، آموزش رفتار صحیح بهداشتی و درمانی، بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌شود و مقرون‌به‌صرفه آموزشی می‌باشد براین‌اساس پیشنهاد می‌گردد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به گسترش استفاده از ابزارهای شبیه‌سازها در آموزش علوم بهداشتی و پزشکی توجه بیشتری داشته باشند و زیرساخت‌های لازم را برای استفاده بهینه از این فناوری‌ها فراهم کنند. سازمان مراقبت پاسخ‌گو مانند یک موتور محرّک در نظام سلامت است که هزینه‌های درمانی را به حداقل می‌رساند و منابع را هوشمندانه مدیریت می‌کند؛ تجربه بیماران را متحوّل می‌کند و کیفیت مراقبت‌ها را به سطحی بی‌نظیر ارتقا می‌دهد و درنهایت جامعه‌ای سالم‌تر می‌سازد که در آن پیشگیری بر درمان مقدّم است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود نظام سلامت کشورها ازجمله ایران، با بهره‌گیری از اهداف مراقبت پاسخ‌گو، با هزینه کمتر، بر کیفیت خدمات نظام سلامت خود بیفزایند.
 
متن کامل [PDF 612 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/9/24 | پذیرش: 1403/1/7 | انتشار: 1404/1/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb