دوره 15، شماره 1 - ( 5-1404 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 106-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi-Amiri Z, Babaie M, Rahimi-Esbo S, Gholinia-Ahangar H, Ghaemi-amiri M. Evaluation of the Clinical Education Environment of Babol University of Medical Sciences from the Perspective of Medical Students based on the DREEM Model. Clin Exc 2025; 15 (1) :95-106
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-902-fa.html
عظیمی امیری زهرا، بابایی منصور، رحیمی اسبو سبحان، قلی نیا آهنگر همت، قائمی امیری مریم. ارزیابی محیط آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل از دیدگاه دانشجویان پزشکی بر اساس مدلDREEM. تعالی بالینی. 1404; 15 (1) :95-106

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-902-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت،مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل،پزشکی، دانشگاه علوم ، ایران.
چکیده:   (298 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی بخش اساسی و مهمی از آموزش پزشکی است که برای تربیت افراد کارآمد و شایسته ضروری است. محیط یادگیری تاثیر زیادی بر انگیزه، رضایتمندی و عملکرد دانشجویان دارد. ارزیابی محیط آموزشی بالینی به شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک کرده و امکان بهبود کیفیت آموزش را فراهم می‌کند. این مطالعه به ارزیابی محیط آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل از دیدگاه دانشجویان پزشکی بر اساس مدل "DREEM" پرداخته است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه استاندارد "Dundee Ready Educational Environment Measure: DREEM" بود که دارای50 سوال در پنج حیطه شامل درک دانشجویان از یادگیری، اساتید، توانمندی علمی خود، فضای آموزشی و شرایط اجتماعی است. امتیاز پرسش‌نامه از 0 تا 200 متغیر بوده و امتیاز بالاتر نشان‌دهنده درک مطلوب‌تر از محیط آموزشی است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: امتیاز کلی پرسش‌نامه "DREEM” نشان داد که دیدگاه دانشجویان نسبت به محیط آموزشی بالینی به‌طور کلی مثبت است (43/131 از 200)، اما برخی زمینه‌ها نیاز به بهبود دارند. بالاترین امتیاز مربوط به حیطه درک دانشجویان از توانمندی علمی خود بود که نشان‌دهنده اعتماد به نفس آن‌ها در توانایی‌های یادگیری است. در مقابل، کمترین امتیاز به حیطه درک از شرایط اجتماعی اختصاص یافت که بیانگر چالش‌هایی در جنبه‌های اجتماعی محیط آموزشی است. همچنین تفاوت‌هایی در دیدگاه‌ها بر اساس عوامل دموگرافیک مشاهده شد که لزوم مداخلات هدفمند را برجسته می‌کند.
استنتاج: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که اگرچه محیط آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل به‌طور کلی مثبت ارزیابی شده است، اما بهبودهایی به‌ویژه در زمینه حمایت‌های اجتماعی و تعاملات اجتماعی لازم است. ارزیابی مستمر و بهبود هدفمند این حوزه‌ها می‌تواند تجربه یادگیری و نتایج آموزشی دانشجویان را بهبود بخشد. استفاده منظم از مدل "DREEM" می‌تواند به ارائه بینش‌های ارزشمند به برنامه‌ریزان آموزشی در جهت ارتقای محیط آموزشی بالینی کمک کند.
 
متن کامل [PDF 785 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1404/2/2 | پذیرش: 1404/5/18 | انتشار: 1404/5/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb