TY - JOUR T1 - Teaching Evidence-Based Medicine to Undergraduate Medical Students in Iran: Necessities and Challenges TT - تدریس پزشکی مبتنی بر شواهد برای دانشجویان پزشکی در ایران : ضرورت‌ها و چالش‌ها JF - Clinical-Excellence JO - Clinical-Excellence VL - 7 IS - 2 UR - http://ce.mazums.ac.ir/article-1-354-fa.html Y1 - 2017 SP - 13 EP - 23 KW - Evidence-based medicine KW - Teaching KW - Undergraduate medical student KW - Medical Education. N2 - امروزه پزشکی مبتنی بر شواهد به‌عنوان پارادایم غالب پزشکی در اجزاء مختلف آموزش بالینی دانشجویان پزشکی وارد شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی ضرورت‌ها و چالش‌های تدریس این واحد درسی برای دانشجویان پزشکی در ایران بوده است. در این مطالعه مروری کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع در منابع اطلاعاتی پزشکی نظیر PubMed، SID، Magiran و نیز موتور جستجو Google Scholar بدون محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند. پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص ضرورت‌ها و چالش‌های تدریس پزشکی مبتنی بر شواهد برای دانشجویان پزشکی در ایران در چهار دسته مطالعات مربوط به آگاهی و نگرش نسبت به مفاهیم پزشکی مبتنی بر شواهد، موانع به‌کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد، شیوه‌های تدریس پزشکی مبتنی بر شواهد و آموزش بالینی مبتنی بر اصول پزشکی مبتنی بر شواهد موردبررسی قرار گرفتند. در راستای تدریس اثربخش اصول پزشکی مبتنی بر شواهد برای دانشجویان پزشکی، لازم است در قدم اول نگرش و آگاهی اساتید نسبت به پزشکی مبتنی بر شواهد ارتقا یابد و سپس آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد در کوریکولوم پزشکی عمومی گنجانده شود. همچنین به‌عنوان پیش‌نیاز، آشنایی دانشجویان مقاطع پایین‌تر با اصول تفکر نقاد و استدلال بالینی ضرورت محسوب می­گردد. M3 ER -