TY - JOUR T1 - Analysis of the relationship between therapeutic education strategy and educational therapy in health and medical sciences TT - تحلیل ارتباط میان راهبرد آموزش درمان گرایانه و درمان آموزش گرایانه در علوم بهداشتی و پزشکی JF - Clinical-Excellence JO - Clinical-Excellence VL - 12 IS - 1 UR - http://ce.mazums.ac.ir/article-1-709-fa.html Y1 - 2022 SP - 23 EP - 33 KW - Medical Science Education KW - Therapist Education KW - Treatment KW - Prevention KW - Preventive Education. N2 - آموزش علوم بهداشتی و پزشکی در عصر حاضر نیازمند درمان می‌باشد زیرا آموزش درمان­گرایانه نمی‌تواند به‌تنهایی بر اهداف عالی بهداشتی اثرگذار باشد بایستی بدنه آموزش نیز خود ترمیم گردد براین­اساس مطالعه حاضر با هدف تحلیل راهبرد آموزش علوم پزشکی با رویکرد درمانی در امتداد درمان آموزش می‌باشد. مطالعه حاضر یک مطالعه مروری با جستجو در پایگاه داده‌های ISI Web of Knowledge,PubMed, Medline, Scopus و Google Scholar با کلیدواژه‌های؛ آموزش علوم پزشکی، آموزش درمانگر، درمان، پیشگیری، آموزش پیشگیرانه طی سال‌های 1995 تاکنون صورت گرفته است. به استناد مطالعات اندکی که در زمینه راهبردهای آموزش و درمان و یا متقابل آن صورت گرفته و جستجو هدفمند و تحلیل موضوع نتایج نشان داده است نمی‌توان اهداف آموزش علوم بهداشتی و پزشکی را همچنان به آموزش درمانگران موفق سوق داد بلکه بایستی در اهداف بازبینی و بازنویسی جدی صورت گیرد تا درمانگران که فارغ التحصیل می‌شوند خود با رویکرد آموزشی بدنه درمان را اصلاح و ترمیم نمایند و درمان با هدف آموزش پیشگیرانه را بکار ببرند شاید این استراتژی زمان‌بر و هزینه‌بر باشد اما در طولانی‌مدت درمان گران از رویکرد صرف درمان بیماران به پیشگیری و تغییر رفتار بهداشتی گروه هدف دست می‌یابد. ضمن اینکه تغییر رفتارهای بهداشتی در کوتاه‌مدت و بلندمدت سرمایه کلان بهداشتی است و سیاست‌گذاری‌های بهداشتی را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. در بحران همه‌گیر دنیا و در حین بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید بازنگری در برنامه آموزش علوم­پزشکی جامعه نگر اهمیت وافری دارد و این مهم زمانی محقق خواهد یافت که درمان بر مبنای اصول اساسی بهداشتی و درمانی و در مسیر صحیح سلامت باشد. M3 ER -