دانشیار، مرکز مطالعات توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ایران، ساری.
چکیده: (3116 مشاهده)
توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهمترین فرامین مورد تأکید در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران میباشد. بنابراین هدف مطالعه، بررسی هدف عوامل مؤثر بر استراتژی بازاریابی بیمه سلامت ارائهشده است.
جستجوی مقالهها با مطالعه حاضر از نوع مروری میباشد که از طریق جستجو در پایگاه اطلاعاتی؛Google Scholar ProQuest, Elsevier, Pubmed, Barakatkns, Scopus در محدوده سالهای 2019-2006 صورت گرفته است. استفاده از کلمه یا عبارت فارسی؛ آموزش، استراتژی، بازاریابی، بیمه سلامت و معادل انگلیسی آنها؛ strstegies،Marketing ، Health insurance انجام گردید. انتهای جستجو، تعداد 148 مقاله به دست آمد و از بین 65 مقاله پس از غربالگری عنوان و چکیده، 46 مقاله پس از مطالعه چکیده و 35 مقاله پس از بررسی متن مقالات کنار گذاشته شدند، نهایتاً، 30 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه شناخته شد.
یافتههای استخراجشده نشان داد که عوامل مختلف مانند استفاده از استراتژی تدافعی، استراتژی تحلیلی، استراتژی پیشنگر، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمایز و ... بر بیمه سلامت اثرگذار میباشد که نشان میدهد برای کنترل عوامل بایستی از برنامهریزی استراتژیک در بیمه سلامت بکار برد و توانمندی مدیران بیمه سلامت در دستیابی به اهداف سازمانی و مدیریت بهینه یک ضرورت مسلم میباشد. بنابراین، با تکیه بر اسناد بالادستی، برنامه تقدیمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی با هدف تامین سلامت مردم برنامههای سازمان بیمه سلامت نیز در همین راستا محقق شود تا بتوانیم شرایط تحریم در حوزه سلامت را بهخوبی مدیریت کنیم .
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10