دوره 8، شماره 2 - ( 8-1397 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 49-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (4025 مشاهده)
ارتقاء کمی و کیفی آموزش پزشکی، نیاز به وجود مدیرانی آگاه و برخوردار از مهارت و دانش لازم، جهت رهبری حجم عظیم از اعضای هیئت­علمی، دانشجویان، مدیران و کارکنان در دانشگاه­های علوم پزشکی دارد. بی­شک رهبران دانشگاهی اولویت بالایی برای بهبود کیفیت آموزشی قائل هستند. هدف مطالعه حاضر نقش رهبری بصیر به‌عنوان راهبردی مؤثر در بهبود کیفیت نظام آموزش عالی سلامت ایران می­باشد. لذا توسعه برنامه­های آموزش رهبری و تمرکز بر توسعه مهارت­های رهبری بصیر در آموزش­پزشکی و سیستم­های سلامت یک ضرورت محسوب می­گردد. جمع‌آوری داده‌ها با بهره‌گیری از مقالات منتشرشده در پایگاه‌های اطلاعاتی Google Scholar،Scopus ، Sciences Direct،Magiran ، SID انجام پذیرفته است. در این مطالعه مروری، با استفاده از کلیدواژه در عنوانVisionary Leadership، Quality Educational ،University of Medical Sciences، Higher Education مهم‌ترین عوامل مؤثر و مؤلفه‌های رهبری بصیر و کیفیت آموزش عالی سلامت در کتب و مقالات مرتبط بین سال‌های ۲۰۰۰ تا 2019 میلادی استفاده گردید. از مجموع 345 جستجو شده، تعداد 55 مقاله که واجد اطلاعات معتبر و قابل‌اعتماد بودند، موردبررسی قرار گرفتند.  یافته‌ها  نشان داده است افزایش پیچیدگی در سیستم­های خدمات سلامت نیاز به رهبران پزشکی کارآمد برای تصمیم­گیری در سازمان را بیشتر می­کند، ولی تعداد کمی از پزشکان برای کار به‌عنوان یک رهبر مؤثر آموزش دیده­اند. با توجه به تأکید اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان برای کارآمد بودن یک رهبر پزشکی و همچنین لزوم آشنایی اساتید و دانشجویان پزشکی با مفاهیم رهبری و تربیت آن‌ها به‌عنوان رهبران بصیر کارآمد به نظر می­رسد ارائه دروس رهبری و مدیریت به‌صورت رسمی به‌منظور ارتقاء­ کیفیت آموزشی در دوره آموزش ­پزشکی یا به‌صورت دوره­های آموزش مداوم امری ضروری و منجر به توانمندسازی می­شود.
متن کامل [PDF 504 kb]   (2901 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1397/6/30 | پذیرش: 1397/8/28 | انتشار: 1397/8/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.