دوره 11، شماره 4 - ( 1-1401 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 33-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1562 مشاهده)
مقاله حاضر مروری روایتی بر برنامه‌های آموزش فرزندپروری کودکان کم‌شنوا و ویژگی‌های آن برنامه‌ها بود. به این منظور مقاله‌های منتشرشده به زبان فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی؛ IranDoc و SID، ISC برای مقاله‌های فارسی از پایگاه‌های اطلاعاتی؛Science Direct ،  Scopus،PubMed، Medline و Google scholar برای مقاله‌های انگلیسی استفاده شد. پس از حذف مقاله‌های تکراری، اسامی برنامه‌های آموزش فرزندپروری کودکان کم‌شنوا از مقاله‌های موجود استخراج شدند که شامل 24 مقاله فارسی و انگلیسی بود. برای هر کدام از این برنامه‌ها اطلاعاتی همچون نام نویسنده(ها)، گروه هدف و سال انتشار برنامه جمع‌آوری شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه‌های مرتبط با فرزندپروری به دو دسته کلی عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند. شباهت‌ها و تفاوت‌های دقیق‌تر برنامه‌ها منجر به کشف چهار حوزه در برنامه‌های فرزندپروری عمومی و یک حوزه در برنامه‌های تخصصی شد. با این که برنامه‌های کمی در حوزه آموزش فرزندپروری برای کودکان کم‌شنوا وجود دارد ولی شایسته است که از هر برنامه با توجه به مشکلات والد- کودک، نیازهای آنها و اهداف برنامه استفاده شود. با توجه به این که وجود فرزند کم‌شنوا تمام جنبه‌های زندگی فرد، به‌ویژه تعامل والدین با کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، کاربرد مناسب برنامه‌های آموزشی فرزندپروری برای بهبود تعامل پدر و مادر با فرزند و همچنین تقویت مهارت­های زبانی فرزند کم‌شنوای آن­ها ضروری است.

 
متن کامل [PDF 443 kb]   (871 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار: 1401/2/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.