دوره 12، شماره 2 - ( 7-1401 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 51-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (1031 مشاهده)
مراکز رشد دانشگاهی بستری برای ایجاد فرصت‌های حقیقی در راستای بهره‌وری آموزه‌های دانشگاهی است. برای دستیابی به نتایج آموزش و پژوهش در دانشگاه بایستی دانش فراگیران با سمت‌وسوی تجاری‌سازی آموزش‌ها و پژوهش‌ها سوق داده شود، بنابراین هدف مطالعه حاضر مروری بر جایگاه و موقعیت مراکز رشد دانشگاهی بر تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی صورت گرفته است.
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری ساده با رویکرد جست‌وجو در پایگاه داده‌های  Scopus،PubMed ،Google scholar،Embase  طی سال‌های 2010  الی 2021 و با کلیدواژه‌های تجاری‌سازی، مراکز رشد، مراکز رشد دانشگاهی، تجاری‌سازی پژوهش و پژوهش دانشگاهی صورت گرفته است و طی 4 مرحله جست‌وجو و غربالگری 26 مقاله وارد مطالعه شده‌اند
نتایج نشان داده است که ایجاد مراکز رشد بدون بهره‌گیری از مدیریت تجاری‌سازی بی‌فایده است. پژوهش‌های دانشگاهی بایستی از پالایه قدرت تجاری‌سازی رد شوند در غیر این صورت پژوهش‌ها قابلیت اجرایی و کاربردی ندارند. ضمن اینکه برای ایجاد انگیزه، ارتقاء توانمندی، توسعه علمی در سطوح ملی و بین‌المللی، ایجاد درآمد، رشد علمی، توسعه شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌توان از تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی بهره برد.  
 
متن کامل [PDF 704 kb]   (671 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1400/12/28 | پذیرش: 1401/7/15 | انتشار: 1401/7/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.