گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده: (1124 مشاهده)
بهره گیری از برنامه درسی در روند آموزشی و پژوهشی مدارس، دانشگاه ها و موسسات تاثیر بسزایی دارد. مطالعه حاضر یک مطالعه مروری نقلی ساده دربازه زمانی1397 الی 1402 طی جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Isc,Google Scholar, Isi, Pubmedبا کلیدواژه های برنامه درسی، پژوهش، خودکارآمدی، خودکارآمدی پژوهشی، آموزش و پژوهش به دو زبان فارسی و انگلیسی صورت گرفته است. در طی 4 مرحله جستجو و غربالگری و بر حسب اعمال معیارهای ورود، 17 مقاله وارد مطالعه شد.
یافته های حاصل از استخراج مقالات نشان داده است که برنامه درسی نه تنها نقشه راه خودکارآمدی آموزشی است بلکه در راه پیشرو خودکارآمدی پژوهشی نیز موثر می باشد. برنامه درسی با تاثیر بر کیفیت تجارب یادگیری منجر به کسب توانمندی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی فراگیران می شود، بنابراین فراهم سازی بستر جهت تدوین برنامه درسی و ایجاد تحولات در کوریکولوم درسی با رویکرد پژوهشی واستقبال از تحولات نظام آموزشی منجر به ارتقا صلاحیت تحصیلی و ارتقا صلاحیت پژوهشی فردی و جمعی خواهد شد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1402/2/15 | پذیرش: 1402/8/12 | انتشار: 1402/8/12