Rahimi Anbarkeh F, Mahdavifard H, Baradaran R, Shikhi A, Etemadian P, Nouri chenarbo M, et al . Effect of Mentoring and Portfolio on the Scores of Musculoskeletal Anatomy of Medical Students at Neyshabur University of Medical Sciences. Clin Exc 2024; 14 (1) :24-33
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-815-fa.html
رحیمی عنبرکه فاطمه، مهدوی فرد حمید، برادران راحله، شیخی ابوالفضل، اعتمادیان پریسا، نوری چناربو محدثه، و همکاران.. تأثیر منتورینگ و پورتفولیو بر نمرات علوم تشریح اسکلتیعضلانی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :24-33
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-815-fa.html
مرکز مطالعات و توسعهی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده: (1008 مشاهده)
مقدمه: منتورینگ در حرفههای پزشکی معرفی شده است. بااینحال، منتورینگ رسمی برای دانشجویان پزشکی تا اواخر دههی 1990 توسعه نیافت. این مطالعه با هدف مشخص کردن تأثیر منتورینگ بهتنهایی و همراه با پورتفولیو در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است.
روش کار: این مطالعه پژوهشی موردشاهدی است. گروه مورد در این مطالعه دانشجویان ترم اول پزشکی عمومی بودند که در درس علوم تشریح اسکلتیعضلانی مداخلهی استفاده از برنامهی منتورنگ و استفاده از پورتفولیوی الکترونیک برای آنها اجرا شده بود. گروه شاهد در این مطالعه دانشجویان پزشکی عمومی ورودی 1400 بودند که برنامهی منتورینگ برای آنها اجرا نشده بود. دانشجویان منتور در این تحقیق دانشجویان ترم سه بودند. برنامه در طی یک ترم برای دانشجویان اجرا شد و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 20 تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که منتورینگ در سطح نمرات پایانترم مؤثر است؛ بهطوری که تفاوت معناداری بین نمرات پایانترم دو گروه شاهد و مورد وجود دارد. نمرات میانترم تفاوت معناداری نداشت. همچنین، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین شش گروه دانشجویان منتی، که سه گروه از منتور بهتنهایی و سه گروه از منتور بهعلاوهی پورتفولیوی الکترونیک بهرهمند بودند، وجود ندارد.
نتایج: یافته های پژوهش حاضر تأیید میکند که بهرهگیری از منتورینگ موجب افزایش سطح نمرات در گروه مورد شده است. استفاده از روش منتورشیپ موجب ارتقای دانش دانشجویان میشود. این روش برمبنای آموزش دانشجومحوری است.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1403/2/25 | پذیرش: 1403/4/2 | انتشار: 1403/4/2