دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 33-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi Anbarkeh F, Mahdavifard H, Baradaran R, Shikhi A, Etemadian P, Nouri chenarbo M, et al . Effect of Mentoring and Portfolio on the Scores of Musculoskeletal Anatomy of Medical Students at Neyshabur University of Medical Sciences. Clin Exc 2024; 14 (1) :24-33
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-815-fa.html
رحیمی عنبرکه فاطمه، مهدوی فرد حمید، برادران راحله، شیخی ابوالفضل، اعتمادیان پریسا، نوری چناربو محدثه، و همکاران.. تأثیر منتورینگ و پورتفولیو بر نمرات علوم تشریح اسکلتی‌عضلانی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :24-33

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-815-fa.html


مرکز مطالعات و توسعه‌ی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده:   (1008 مشاهده)
  مقدمه: منتورینگ در حرفه‌های پزشکی معرفی شده است. بااین‌حال، منتورینگ رسمی برای دانشجویان پزشکی تا اواخر دهه‌ی 1990 توسعه نیافت. این مطالعه با هدف مشخص کردن تأثیر منتورینگ به‌تنهایی و همراه با پورتفولیو در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است.
روش کار: این مطالعه پژوهشی موردشاهدی است. گروه مورد در این مطالعه دانشجویان ترم اول پزشکی عمومی بودند که در درس علوم تشریح اسکلتی‌عضلانی مداخله‌ی استفاده از برنامه‌‌ی منتورنگ و استفاده از پورتفولیوی الکترونیک برای آن‌ها اجرا شده بود. گروه شاهد در این مطالعه دانشجویان پزشکی عمومی ورودی 1400 بودند که برنامه‌ی منتورینگ برای آن‌ها اجرا نشده بود. دانشجویان منتور در این تحقیق دانشجویان ترم سه بودند. برنامه در طی یک ترم برای دانشجویان اجرا شد و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 20 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ها:  نتایج نشان داد که منتورینگ در سطح نمرات پایان‌ترم مؤثر است؛ به‌طوری که تفاوت معنا­داری بین نمرات پایان­ترم دو گروه شاهد و مورد وجود دارد. نمرات میان‌ترم تفاوت معناداری نداشت. همچنین، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین شش گروه دانشجویان منتی، که سه گروه از منتور به‌تنهایی و سه گروه از منتور به‌علاوه‌ی پورتفولیوی الکترونیک بهره‌مند بودند، وجود ندارد.
نتایج: یافته های پژوهش حاضر تأیید می­کند که بهره‌گیری از منتورینگ موجب افزایش سطح نمرات در گروه مورد شده است. استفاده از روش منتورشیپ موجب ارتقای دانش دانشجویان می­شود. این روش برمبنای آموزش دانشجومحوری است.
 
متن کامل [PDF 594 kb]   (397 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/2/25 | پذیرش: 1403/4/2 | انتشار: 1403/4/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb