گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
چکیده: (1216 مشاهده)
مقدمه: تغییرات سریع علم و فناوری چندین رویکرد جدید آموزشی مبتنی بر رایانه را به عرصهی آموزش پرستاری معرفی کرده است. یکی از این روشهای آموزشی یادگیری ترکیبی با استفاده از محتوای الکترونیکی است. مطالعهی حاضر با هدف استفاده از یادگیری ترکیبی با محتوای تولیدشده از استوریلاین برای بررسی دانش، اشتیاق و تعامل دانشجویان پرستاری راجع به واکسیناسیون طراحی شده است.
روش کار: این مطالعه دربارهی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ترم سوم دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شد. یک درس از دورهی ساختارها و سیستم مراقبت سالمندی به شیوهی یادگیری ترکیبی ویژهی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی طراحی و اجرا شد. برگزاری این دوره بر اساس مدل طراحی آموزشی ADDIE، که شامل پنج مرحلهی تحلیل، طراحی، تهیه، اجرا و ارزشیابی است، انجام شد. محتوای دوره شامل ۳ جلسهی شیوهی یادگیری الکترونیک بود که با استفاده از نرمافزار استوریلاین با خروجی HTML ساخته شده بود. محتواهای آموزشی در قالب محتوای استوریلاین در پلتفرم نوید و سما لایو تعریف و بارگذاری شد. در جلسهی پایانی، میزان تعامل و اشتیاق دانشجویان به دورهی گذراندهشده توسط پرسشنامهی Exit Survey سنجیده شد. میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس ارائهشده در جلسهی پایانی توسط ابزار مقایسهی بصری سنجیده شد. در نهایت، میزان رضایت، علاقه و تعامل دانشجویان به این روش تدریس ارزیابی شد.
نتایج: نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که میانگین کلی متغیر اشتیاق برابر با ۰۲/۴ می باشد میانگین متغیر اشتیاق برابر با ۳۱/۴ است. میزان رضایت دانشجویان با استفاده از مقیاسی بصری سنجیده شد و میانگینی برابر با ۷۶/۸ (۳۵/۱SD=) را نشان داد. بهمنظور بررسیهای بیشتر، تست آماری One sample t-test برای مقایسهی میانگین هر مورد با عدد حد وسط (5/2) انجام شد که نتایج آن نشان داد میانگین هر سه متغیر رضایت، تعامل و اشتیاق بهطور معناداری بالاتر از میزان متوسط است.
نتیجهگیری: استفاده از یادگیری الکترونیک در تدریس درس ساختارها و سیستم مراقبت سالمندی ویژهی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی همراه با رضایت بالا، تعامل بیشتر و علاقهی دانشجویان به کلاس درس همراه بوده است.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/4/8 | انتشار: 1403/4/8