دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 42-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh R, Aazami S. The Effect of E-learning on Satisfaction, collaboration and interest of Nursing Graduate Students in Geriatrics. Clin Exc 2024; 14 (1) :34-42
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-820-fa.html
ولیزاده رضا، اعظمی ساناز. تأثیر یادگیری الکترونیک بر رضایت، اشتیاق و تعامل دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری در مبحث سالمندی. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :34-42

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-820-fa.html


گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
چکیده:   (1216 مشاهده)
مقدمه: تغییرات سریع علم و فناوری چندین رویکرد جدید آموزشی مبتنی بر رایانه را به عرصه‌ی آموزش پرستاری معرفی کرده است. یکی از این روش‌های آموزشی یادگیری ترکیبی با استفاده از محتوای الکترونیکی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف استفاده از یادگیری ترکیبی با محتوای تولیدشده از استوری‌لاین  برای بررسی دانش، اشتیاق و تعامل دانشجویان پرستاری راجع به واکسیناسیون طراحی شده است.
روش کار: این مطالعه درباره‌ی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ترم سوم دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شد. یک درس از دوره‌ی ساختارها و سیستم مراقبت سالمندی به شیوهی یادگیری ترکیبی ویژهی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی طراحی و اجرا شد. برگزاری این دوره بر اساس مدل طراحی آموزشی ADDIE، که شامل پنج مرحله‌ی تحلیل، طراحی، تهیه، اجرا و ارزشیابی است، انجام شد. محتوای دوره شامل ۳ جلسه‌ی شیوهی یادگیری الکترونیک بود که با استفاده از نرم‌افزار استوری‌لاین با خروجی HTML ساخته شده بود. محتواهای آموزشی در قالب محتوای استوری‌لاین در پلتفرم نوید و سما لایو تعریف و بارگذاری شد. در جلسه‌ی پایانی، میزان تعامل و اشتیاق دانشجویان به دوره‌ی گذرانده‌شده توسط پرسش‌نامه‌ی Exit Survey  سنجیده شد. میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس ارائه‌شده در جلسه‌ی پایانی توسط ابزار مقایسهی بصری سنجیده شد. در نهایت، میزان رضایت، علاقه و تعامل دانشجویان به این روش تدریس ارزیابی شد.
نتایج: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که میانگین  کلی متغیر اشتیاق برابر با ۰۲/۴ می‌ باشد میانگین متغیر اشتیاق برابر با ۳۱/۴ است.  میزان رضایت دانشجویان با استفاده از مقیاسی بصری سنجیده شد و میانگینی برابر با ۷۶/۸ (۳۵/۱SD=) را نشان داد.  به‌منظور بررسی‌های بیشتر، تست آماری One sample t-test برای مقایسهی میانگین هر مورد با عدد حد وسط (5/2) انجام شد که نتایج آن نشان داد میانگین هر سه متغیر رضایت، تعامل و اشتیاق به‌طور معناداری بالاتر از میزان متوسط است. 
نتیجه­گیری: استفاده از یادگیری الکترونیک در تدریس درس ساختارها و سیستم مراقبت سالمندی ویژهی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی همراه با رضایت بالا، تعامل بیشتر و علاقه‌ی دانشجویان به کلاس درس همراه بوده است.
متن کامل [PDF 600 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/4/8 | انتشار: 1403/4/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb