دوره 14، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 93-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علوم اجتماعی. دانشگاه پیام نور. تهران.
چکیده:   (931 مشاهده)
باتوجه به اهمیت فناوری نانو برای بهبود خدمات بهداشتی و درمانی، رسانه ملی می‌تواند نقش کلیدی در ترویج و فرهنگ‌سازی این فناوری ایفا کند. به این منظور، ابعاد هفت‌گانه سلامت شامل ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بررسی می‌شود تا چگونگی تأثیرگذاری سیاست‌های رسانه‌ای بر توسعه نانوپزشکی مشخص شود. براین‌اساس، این مقاله به تحلیل سیاست‌گذاری رسانه ملی در توسعه نانوپزشکی پرداخته و مدلی بومی براساس ابعاد هفت‌گانه سلامت ارائه می‌دهد.
مطالعه حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است؛ زیرا با رویکرد شناسایی راهبردهای رسانه ملی برای ارتقای نانوپزشکی مبتنی بر ابعاد هفت‌گانه سلامت، اقدام به ارائه یک مدل بومی در ایران کرده است. همسو با این حوزه پژوهش، مشارکت‌کنندگان شامل استادان، پزشکان و صاحب‌نظران در سه حوزه نانوپزشکی، سلامت و بهداشت، ارتباطات و رسانه هستند. روش نمونه‌گیری در این تحقیق، نظری است و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود. تحلیل داده‌ها براساس روش گراندد تئوری شامل سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی است.
تحقیقات نشان می‌دهد که رسانه‌ها با ایجاد آگاهی و اطلاع‌رسانی مؤثر می‌توانند به افزایش مشارکت ذی‌نفعان و تسهیل فرایندهای نوآوری در این حوزه کمک کنند. همچنین، مدل بومی ارائه‌شده در این مطالعه می‌تواند یک راهنمای عملی برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان جهت بهبود سیاست‌های رسانه‌ای مرتبط با نانوپزشکی مورد استفاده قرار گیرد. درنهایت، نتایج این تحقیق به شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در توسعه نانوپزشکی ازطریق رسانه ملی کمک خواهد کرد.
سیاست‌گذاری رسانه ملی در توسعه نانوپزشکی به افزایش آگاهی عمومی کمک می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در حمایت از تحقیقات علمی، تقویت زیرساخت‌های فناوری و پاسخگویی به نگرانی‌های اجتماعی ایفا کند؛ بنابراین، توجه جدی به این سیاست‌گذاری‌ها برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های نانوپزشکی ضروری است. نانوپزشکی به‌مثابه یک حوزه نوین علمی، نیازمند حمایت و اطلاع‌رسانی مؤثر ازطریق رسانه‌ها است تا بتواند به درک عمومی و پذیرش این فناوری در جامعه کمک کند.
متن کامل [PDF 1366 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1403/2/8 | انتشار: 1404/2/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.