AU - Makhani, Mohammad Ali AU - Hosseini Dronkolaii, Seyed Zahra AU - Hosseinzadeh, Babak TI - Evidence-based medicine from education to practice, Educational quality approach PT - JOURNAL ARTICLE TA - Clinical-Excellence JN - Clinical-Excellence VO - 12 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ce.mazums.ac.ir/article-1-742-fa.html 4100 - http://ce.mazums.ac.ir/article-1-742-fa.pdf SO - Clinical-Excellence 3 AB  - سیستم های مراقبت­های بهداشتی و درمانی نیازمند اصلاحاتی اساسی در فرایند آموزش تا عملکرد می باشد. اصلاحاتی با چشم انداز هدفمند آموزشی و پزشکی که در تمام سیستم­های بهداشتی درمانی موثر رسوخ خواهد کرد و پزشکی مبتنی بر شواهد سبکی کاربردی در توسعه مراقبت­های بهداشتی و درمانی در دنیا تلقی می­گردد. این رویکرد در طول عمر خود در آموزش علوم پزشکی بر کیفیت آموزشی بر کیفیت آموزشی از بدو آموزش علوم بهداشتی و درمانی تا زمان حیات آموزش­دهندگان مثمرثمر خواهد بود. مطالعه حاضر یک مطالعه مروری نظامند با جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی ایرانی همانند: SID،Iranmedex، Magiran پایگاه خارجی همانند؛Uptodate, Pubmed, Scopous طی سال­های 2019 الی 2022 با کلیدواژه­های؛ پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش مبتنی بر شواهد، عملکرد مبتنی بر شواهد، یادگیری مبتنی بر شواهد، مراقبت مبتنی بر شواهد، کیفیت آموزشی، آموزش علوم پزشکی مورد جستجو قرار گرفته است. پزشکی مبتنی بر شواهد در راستای طول عمر خود در علوم پزشکی کماکان در مراقبت­های بهداشتی و درمانی نیازمند بازبینی اساسی است، بسیاری از مطالعات عدم بکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد و موانع اجرای آن را را در نتایج خود اعلام نموده­اند اما روند رو به رشد بکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد چشمگیر نبوده و نیازمند تکانه­های القایی جهت اجرا، اعمال و بکارگیری و ارزشیابی اثرات آن می­باشد. آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد و تاثیرات آن به وضوح مطالعه شده است اما سیاست­گذاری خرد و کلان در اجرا و اعمال آن نیازمند بازبینی اساسی است تا فرآیند آموزش، یادگیری، عملکرد و مراقبت مطلوب­ترین روند رشد و تکامل خود را در بدنه سیستم آموزشی و پژوهشی علوم پزشکی طی نماید. CP - IRAN IN - Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran. LG - eng PB - Clinical-Excellence PG - 10 PT - Review YR - 2022