طرح درس یکی از عوامل مؤثر و کلیدی در فرایند آموزش است. هدف اصلی از تدوین طرح درس، تسهیل در یادگیری فراگیران از طریق برقراری یک بستر ارتباطی مناسب است. مطالعه حاضر بهمنظور فراهم نمودن اطلاعات جامع جهت استفاده در عرصه آموزش علوم پزشکی، با بهرهگیری از ضوابط مرور ساختاریافته، به بررسی وضعیت تدوین طرح درس و موانع موجود پرداخته است.
با استفاده از کلیدواژههای طرح درس، طرح دوره، کیفیت تدریس، تدریس اثربخش، برنامه درسی و علوم پزشکی نسبت به جستجوی مقالات مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی همچونScience Direct ، Irandoc،Google Scholar ،Pudmed ، SID، Scopus ،Web of Science, Iranmedex، Magiran اقدام شد و با بهرهگیری از روند مطالعات ساختاریافته، اطلاعات موردنظر به مطالعه راه یافت. در این مطالعه مروری، طرح درس از جنبههای مختلف موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت بیش از نیمی از طرح درسها در وضعیت متوسط قرار داشتند، بیشترین کاستیها مربوط به اهداف جزئی و رفتاری، شیوه ارزشیابی، وسیله کمکآموزشی و نحوه استفاده از آن بود. ارائه طرح درس در کلاس در وضعیت مطلوبی قرار نداشت، اکثر اعضای هیئتعلمی با تدوین طرح درس قبل از شروع دوره آموزشی موافق بودند ولی حجم کار زیاد، محدودیت وسایل و اﻣﻜﺎﻧﺎت آﻣﻮزشی، زﻳﺎد ﺑﻮدن ﺗﻌﺪاد داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن را مانع تهیه درس میدانستند. طرح درسهای ارائهشده مبتنی بر کوریکولوم بوده و اساتید کلاس درس را بر اساس طرح درس اداره میکردند. با توجه بهضرورت و اهمیت تدوین طرح درس در ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان، برگزاری کارگاههای آموزشی جهت آموزش و ارتقای سطح تدوین و نظارت کافی بر مدرسان میتواند دانش و نگرش آنها را برای تدوین و اجرای طرح درس فراهم کند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1396/4/15 | پذیرش: 1396/6/4 | انتشار: 1396/6/4