دوره 9، شماره 2 - ( 8-1398 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 55-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadpoor S, pouretemad H, Akbari zardkhaneh S. Developmental Skills required for the effectiveness of Cognitive Behavior Therapies in children: An umbrella review. Clin Exc 2019; 9 (2) :46-55
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-475-fa.html
بهزادپور سمانه، پوراعتماد حمیدرضا، اکبری زردخانه سعید. مهارت های رشدی لازم برای اثربخشی درمان های شناختی رفتاری در کودکان: مروری چترگونه. تعالی بالینی. 1398; 9 (2) :46-55

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-475-fa.html


استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (3369 مشاهده)
   درمان شناختی رفتاری برای دامنه وسیعی از مشکلات روان‌شناختی کودکان به کار می‌رود. بااین‌وجود، کودکان باید به سطح تحولی لازم  برای بهره‌مندی از این درمان رسیده باشند. هدف این پژوهش بررسی مهارت‌های تحولی لازم برای اثربخشی درمان شناختی در کودکان است.
در مرور چترگونه حاضر، مقالات مروری منتشرشده پیرامون موضوع پژوهش در طی سال‌های 2018-1900 از پایگاه‌های داده‌ای Scopus، PubMed و Springer استخراج شدند. از بین پژوهش‌های استخراج‌شده تعداد 6 مقاله براساس ملاک‌های ورود معین، برای بررسی در این پژوهش انتخاب گردیدند. یافته‌ها نشان داد که انواعی از مهارت‌ها هیجانی شامل درک و شناسایی هیجانات، مهارت‌های اجتماعی شامل اتخاذ دیدگاه اجتماعی و مهارت‌های شناختی شامل؛ فراشناخت، استدلال علی، استدلال منطقی، استدلال علمی، توانایی کلامی و انعطاف‌پذیری شناختی در اثربخشی درمان رفتاری شناختی برای کودکان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برخی کودکان به درمان پاسخ ضعیفی می‌دهند زیرا هنوز به تحول هیجانی، اجتماعی و شناختی موردنیاز برای درک و کاربرد مهارت­هایی که در درمان آموزش داده می‌شود، نرسیده‌اند. در نتیجه، درمان برای کودکان باید با توانایی کودکان برای درک و اجرای تکنیک‌های درمانی متناسب باشد، درغیراین­صورت، اثربخشی آن محدود می‌شود.
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی رفتاری، تحول، کودکان.
متن کامل [PDF 571 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/3/5 | پذیرش: 1398/9/17 | انتشار: 1398/9/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb