دوره 10، شماره 1 - ( 2-1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 70-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadpoor S, Pouretemad H, Akbari zardkhaneh S. Cognitive Biases in the Development and Maintenance of Childhood Anxiety: A Narrative Review. Clin Exc 2020; 10 (1) :52-70
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-510-fa.html
بهزادپور سمانه، پوراعتماد حمیدرضا، اکبری زردخانه سعید. انواع سوگیری های شناختی دخیل در ایجاد و حفظ اضطراب کودکی: یک مرور روایتی. تعالی بالینی. 1399; 10 (1) :52-70

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-510-fa.html


استاد گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (3824 مشاهده)
بر اساس مدل‌های پردازش اطلاعات، وجود سوگیری‌های شناختی در مراحل مختلف پردازش اطلاعات می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلالات اضطرابی در کودکان شود. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مرور این سوگیرهای شناختی که در ایجاد و حفظ اضطراب کودکی مؤثر بوده و در پژوهش‌های مختلف موردبررسی قرارگرفته‌اند، انجام شد. این مطالعه از نوع مرور روایتی، از طریق جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی انگلیسیِ شامل؛ Scopus،Sciencedirect ،PubMed  و Springer (در طی سال‌های 2020-2000) و پایگاه‌های داخلی از جمله مرکز اطلاعات علمی دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پرتال جامع علوم انسانی با کلیدواژه‌های تخصصی صورت گرفته است. حاصل جستجو، تعداد 78 مقاله بوده که نهایتاً 45 به مطالعه وارد شدند. نتایج چندین نوع از  سوگیری‌های شناختی ازجمله سوگیری توجه، سوگیری قضاوتی، سوگیری‌ حافظه، سوگیری تفسیری، سوگیری شواهد کم برای خطر، استدلال هیجانی، سوگیری احتمال، سوگیری همگامی را شناسایی کردند. این سوگیری‌ها مرتبط با فرآیندهای شناختی هستند که تحریف‌شده و نادرست هستند و بنابراین افکار و رفتارهای ناسازگارانه و کژکار را باعث می‌شوند. بدیهی است که این پردازش اطلاعات سوگیرانه به‌آسانی احساسات ترس و اضطراب را فراخوانی می‌کند که به‌نوبه خود وقوع سوگیری‌های شناختی را افزایش داده و می‌تواند اسکیماهای ناسازگار خطر و آسیب‌پذیری را تقویت کند. در نتیجه شناسایی و فهم این سوگیری‌های شناختی درک ما را از سازوکار ایجاد و حفظ اضطراب در کودکان افزایش داده و می‌تواند به طراحی درمان‌های مؤثرتر به‌منظور کاهش این سوگیری‌ها  و در نتیجه کاهش اضطراب در کودکان بینجامد.
متن کامل [PDF 701 kb]   (2119 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/3/13 | انتشار: 1399/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb