گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (4147 مشاهده)
در اختلالات طیف اتیسم، شناسایی اختلالات طیف اتیسم از دو جهت حائز اهمیت است: غربالگری جهت کاهش هزینهها و تشخیص برای ارائه مداخلات بهنگام. از اینرو پژوهش حاضر مرور نظامند بر ابزارهای شناسایی اختلالات طیف اتیسم با تاکید بر نظام تشخیصی ایران بود.
پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهش مرور نظامدار و با واژگان کلیدی Screening tool autism و Diagnosis tool در منابع اطلاعاتیGooglescholar ، Scopus، Springer، Sciencedirect و ابزارهای غربالگری و تشخیصی اتیسم در منابع اطلاعاتی Magiran و SIDبود که در طی سالهای 2020-1980 تعداد 144 مقاله بدست آمد که در نهایت با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 58 مقاله بدست آمد. نتایج نشان داد که از میان ابزارهای طراحیشده برای اختلالات طیف اتیسم، 6 ابزار غربالگری 8 ابزار تشخیصی، 2 ابزار بومی ایران و 34 ابزار مربوط به نتایج هنجاریابی در سایر کشورها بود که 10 مقاله مربوط به هنجاریابی ابزارهای موردنظر در ایران بود.
به نظر میرسد برای بهرهگیری از ابزارهای سودمند و معتبر در تشخیص کودک اتیستیک ایرانی، هنجاریابی آزمونهای بیشتری نیاز است تا فرآیند تشخیص با ابزارهای معتبر صورت گیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1399/1/21 | پذیرش: 1399/5/30 | انتشار: 1399/5/30