دوره 10، شماره 3 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 40-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hayati Z, Rasooli E, Salimi L. A review of the quality of students' effective learning experiences in Universities of Medical Sciences. Clin Exc 2020; 10 (3) :30-40
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-548-fa.html
حیاتی زهرا، رسولی سیده عصمت، سلیمی لادن. مروری بر کیفیت تجارب یادگیری موثر فراگیران در دانشگاه های علوم پزشکی. تعالی بالینی. 1399; 10 (3) :30-40

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-548-fa.html


دانشگاه آزاد واحد ساری، ساری، ایران
چکیده:   (2456 مشاهده)
عصر حاضر انفجار حجمِ اطلاعات آموزشی، دسترسی آسان به منابع آموزشی منجر به ایجاد رویکرد کیفی سازی یادگیری شده است زیرا ارائه هرگونه آموزش بدون نگاه کیفی سازی آن یک اشتباه مهلک یادگیری است زیرا اثرگذاری اثرپذیری و ماندگاری تجارب یادگیری یک اصل انکارناپذیر بقای آموزش می باشد در برخی از رشته ها همانند رشته های علوم بهداشتی و پزشکی اهمیت بقای اموزشی به طور مستقیم با بقای انسانی در ارتباط می باشد. براین اساس مطالعه حاضر با هدف مروری بر بررسی کیفیت تجارب یادگیری موثر فراگیران در علوم پزشکی پرداخته شده است.
مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیکی است که  کلیدواژه‌ها براساس MESH تعیین و سپس جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی؛SID , Iran Medex, Pubmed, Google scholar ,Cochrane, Scopus, Web of Science   Uptodate, Magiran, انجام شد. نتایج جستجو و بررسی منجر به یافتن 98 مقاله که با همکاری نویسندگان مورد مطالعه و تحلیل موضوعی ابتدایی قرار گرفت در انتهای جستجو، تعداد 14 مقاله به دست آمد و در نهایت 11 مقاله که از معیارهای موضوعی و محتوایی و با هدف مطالعه مقاربت داشت وارد مطالعه مرور سیستماتیک شدند.
یافته ها نشان داد که شاخصه های یادگیری موثر از تجارب یادگیری در گذشته متاثرمی باشند. عوامل مستقیم و غیرمستقیم همنند محتوای تدریس، نحوه تعامل اموزشی، کارآمدی آموزش دهندگان، آمادگی فراگیران، روش تدریس در فرآیند یاددهی و یادگیری بر یادگیری تاثیرگذارند که نیازمند بازبینی نظام آموزشی در نظام سلامت می باشند.
نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که معیارهای و شاخص های یادگیری موثر و ماندگار در نظام سلامت یک اصل مهمی است که نیازمند بازبینی و بازنگری کوریکولوم های آموزشی با رویکرد کیفی سازی تجارب یادگیری است زیرا کوچکترین اشتباه آموزشی در یاددهی و یادگیری حاضر فراگیران نظام سلامت می تواند منجر به رخداد بزرگترین اشتباهات عملیاتی در آینده فارغ التحصیلان نظام سلامت گردد.
متن کامل [PDF 448 kb]   (1840 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1399/6/20 | انتشار: 1399/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb