Ranjbar Kouchaksaraei S, Rohaninasab M, Nikjo P, Jannati Y. The education users’ opinion about the E-learning in Covid-19 pandemic in the world: a review study. Clin Exc 2021; 10 (4) :41-51
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-588-fa.html
رنجبر کوچکسرایی سجاد، روحانی نسب مهرداد، نیکجو پیام، جنتی یداله. دیدگاه کاربران در مورد آموزش الکترونیک در دوران همهگیری کووید -19 در جهان: مطالعه مروری. تعالی بالینی. 1400; 10 (4) :41-51
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-588-fa.html
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده: (4614 مشاهده)
همهگیری ویروس کووید-19 در سال 2020 در سراسر جهان منجر به بروز تغییرات بسیاری در شیوه زندگی مردم و سیاستهای دولتها شده است. در حوزه آموزش نیز با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی و قطع زنجیره انتقال، آموزش الکترونیک بیش از گذشته رواج پیدا کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه کاربران آموزشی از آموزش الکترونیک در دوران کووید-19 در جهان انجام شد.
در این مطالعه مروری، کلیه مقالات و اسناد مرتبط با موضوع آموزش الکترونیک در همهگیری کووید -19 از ماه ژانویه الی ماه دسامبر سال 2020 به زبانهای فارسی و انگلیسی با استفاده از کلیدواژههای کووید -19، آموزش الکترونیکی، آموزش الکترونیک، آموزش از راه دور، آموزش نوین، دانشجو، دانشگاه و معادل انگلیسی این کلیدواژهها در پایگاههای اطلاعاتی و استنادی معتبر از جمله PubMed، Web of Science، Scopus، Google scholar، Science Direct مورد بررسی قرار گرفت. در جستوجوهای انجام شده حدود 200 مقاله بررسی شد. در نهایت و پس از بررسی مقالات و اسناد و نیز حذف موارد تکراری، مقالاتی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند استخراج شده و سپس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان داد به دلیل وجود مشکلات متعدد، میزان رضایت کاربران حوزه آموزش از این روش بالا نمیباشد و همچنان به آموزش حضوری تمایل دارند. با وجود این یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه به استفاده هر چه بیشتر از روشهای آموزش الکترونیک تأکید داشته و آن را شیوه مناسبی برای آموزش در شرایط کنونی دانستهاند. نبود زیرساختهای کافی و امکانات آموزشی چالشهای بسیار مهمی برای ارائهکنندگان و دریافتکنندگان آموزش بوده است؛ لذا بهتر است که ضمن تأمین زیرساختها، امکانات آموزشی و ارتقا جذابیت برای افزایش کیفیت در زمینه آموزشهای نوین در برهه حساس کنونی، به استفاده از این شیوه آموزشی در حین و پس از کنترل کووید 19 نگاه ویژهای شود تا در سالهای آتی همگان از آن بهرهمند گردند. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که شیوههای نوین آموزشی(آموزش از راه دور و آموزش الکترونیک) در این شرایط کمک شایانی در دستیابی به اهداف آموزشی نموده است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1399/4/15 | پذیرش: 1399/9/20 | انتشار: 1399/9/25