دوره 10، شماره 4 - ( 1-1400 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 51-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar Kouchaksaraei S, Rohaninasab M, Nikjo P, Jannati Y. The education users’ opinion about the E-learning in Covid-19 pandemic in the world: a review study. Clin Exc 2021; 10 (4) :41-51
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-588-fa.html
رنجبر کوچکسرایی سجاد، روحانی نسب مهرداد، نیکجو پیام، جنتی یداله. دیدگاه کاربران در مورد آموزش الکترونیک در دوران همه‌گیری کووید -19 در جهان: مطالعه مروری. تعالی بالینی. 1400; 10 (4) :41-51

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-588-fa.html


مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (4614 مشاهده)
    همه­گیری ویروس کووید-19 در سال 2020 در سراسر جهان منجر به بروز تغییرات بسیاری در شیوه زندگی مردم و سیاست­­های دولت­ها شده است. در حوزه آموزش نیز با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی و قطع زنجیره انتقال، آموزش الکترونیک بیش از گذشته رواج پیدا کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه کاربران آموزشی از آموزش الکترونیک در دوران کووید-19 در جهان انجام شد.
در این مطالعه مروری، کلیه مقالات و اسناد مرتبط با موضوع آموزش الکترونیک در همه­گیری کووید -19 از ماه ژانویه الی ماه دسامبر سال 2020 به زبان­های فارسی و انگلیسی با استفاده از کلیدواژه­های کووید -19، آموزش الکترونیکی، آموزش الکترونیک، آموزش از راه دور، آموزش نوین، دانشجو، دانشگاه و معادل انگلیسی این کلیدواژه­ها در پایگاه­های اطلاعاتی و استنادی معتبر از جمله PubMed، Web of Science، Scopus، Google scholar، Science Direct مورد بررسی قرار گرفت. در جست­وجوهای انجام شده حدود 200 مقاله بررسی شد. در نهایت و پس از بررسی مقالات و اسناد و نیز حذف موارد تکراری، مقالاتی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند استخراج شده و سپس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان داد به دلیل وجود مشکلات متعدد، میزان رضایت کاربران حوزه آموزش از این روش بالا نمی­باشد و همچنان به آموزش حضوری تمایل دارند. با وجود این یافته­های این پژوهش نشان داد که اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه به استفاده هر چه بیشتر از روش­های آموزش الکترونیک تأکید داشته و آن را شیوه مناسبی برای آموزش در شرایط کنونی دانسته­اند. نبود زیرساخت­های کافی و امکانات آموزشی چالش‌های بسیار مهمی برای ارائه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان آموزش بوده است؛ لذا بهتر است که ضمن تأمین زیرساخت­ها، امکانات آموزشی و ارتقا جذابیت برای افزایش کیفیت در زمینه آموزش­های نوین در برهه حساس کنونی، به استفاده از این شیوه آموزشی در حین و پس از کنترل کووید 19 نگاه ویژه­ای شود تا در سال­های آتی همگان از آن بهره­مند گردند. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که شیوه­های نوین آموزشی(آموزش از راه دور و آموزش الکترونیک) در این شرایط کمک شایانی در دستیابی به اهداف آموزشی نموده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، آموزش، دانشجو، کووید-19.
متن کامل [PDF 720 kb]   (4953 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1399/4/15 | پذیرش: 1399/9/20 | انتشار: 1399/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb