گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (601 مشاهده)
آموزش مداوم، فرآیندی است که کارکنان را در طول خدمت برای پیشرفت و افزایش کارایی در موقعیتهای شغلی حال و آینده، اصلاح نحوه تفکر و عمل آماده میکند و اطلاعات شغلی را مرتبط و منطبق با نیازها در جهت نیل به اهداف سازمانی در اختیار کارکنان قرار می دهد. مطالعه از نوع مروری بوده که از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی؛ Google Scholar، PubMed ، Elsevier و ProQuest Scopus، در محدوده سالهای 2022 – 2019 صورت گرفته است. جستجوی مقالات بر اساس کلیدواژههای آموزش مداوم پزشکی، آموزش مجازی، آموزش الکترونیک و ویروس کرونا و معادل انگلیسیContinuing Medical Education ,Virtual Teaching, E-Learning, Corona Virus انجام گردید. در بررسی اولیه تعداد 476 مقاله و پس از لحاظ معیارهای ورود، در نهایت تعداد 28 مقاله جهت تجزیه و تحلیل نهایی وارد مطالعه شدند. نتایج بیانگر روشهای مؤثر در آموزش در علوم پزشکی و به یادگیری الکترونیکی بهعنوان روش متداول و موثر اشاره شده است. یافته ها نشان داد که استفاده از یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، آموزش آنلاین، محیط یادگیری شبیه ساز و یادگیری ترکیبی نتایج مثبتی در بهبود مهارت و کفایت آموزش مداوم میتواند موثر باشد. بهکارگیری آموزش الکترونیک منجر به افزایش انگیزش شرکت کنندگان بخاطر صرفهجویی در زمان برای مطالعه و یادگیری مطالب آموزشی شده است. نتایج حاصل از چالشها و فرصتهای رصد شده از متون مورد بررسی در این پژوهش، نشان می دهد با توجه به چالش ها و فرصتهای آموزش مجازی برای ارائهکنندگان و آموزشگیرندگان، ضرورت نیازسنجی پرشکان و متخصصان در خصوص آموزشهای مورد نیاز و تحول در برنامه ریزیهای آموزش مجازی، آگاهی و آشنایی هر چه بیشتر برنامه ریزان و مدیران آموزش های مجازی با این چالش ها و فرصت ها به عنوان مقدمه ای اساسی جهت پاسخگویی به مشکلات موجود و استقرار یک نظام آموزشی کارآمد را مشخص می سازد. توسعه آموزش مجازی نیازمند تقویت نقش حمایتگری و پشتیبانی دفتر آموزش پزشکی مداوم دانشگاه در تامین زیرساختها و منابع مالی و استقلال بیشتر به دانشگاهها در برنامهریزی و اجرای توسعه آموزش مجازی است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1401/7/12 | انتشار: 1401/7/12