دوره 12، شماره 2 - ( 7-1401 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei M, Najafikersami S, Siamian H. Changes and Challenges of Continuing Medical Education in the Covid-19: A Narrative Review. Clin Exc 2022; 12 (2) :21-30
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-724-fa.html
عطایی مصطفی، نجفی کرسامی سعیده، صیامیان حسن. نقش آموزش مجاری در آموزش مداوم پزشکی در ایام کووید-19: مرور نقلی. تعالی بالینی 1401; 12 (2) :30-21

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-724-fa.html


گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (79 مشاهده)
آموزش مداوم، فرآیندی است که کارکنان را در طول خدمت برای پیشرفت و افزایش کارایی در موقعیتهای شغلی حال و آینده، اصلاح نحوه تفکر و عمل آماده می‌کند و اطلاعات شغلی را مرتبط و منطبق با نیازها در جهت نیل به اهداف سازمانی در اختیار کارکنان قرار می دهد. مطالعه از نوع مروری بوده که از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی؛ Google Scholar، PubMed ، Elsevier و ProQuest Scopus، در محدوده سال‌های 2022 2019  صورت گرفته است. جستجوی مقالات بر اساس کلید‌واژه‌های آموزش مداوم پزشکی، آموزش مجازی، آموزش الکترونیک و ویروس کرونا و معادل انگلیسیContinuing Medical Education ,Virtual Teaching, E-Learning, Corona Virus  انجام گردید. در بررسی اولیه تعداد 476 مقاله و پس از لحاظ معیارهای ورود، در نهایت تعداد 28 مقاله جهت تجزیه و تحلیل نهایی وارد مطالعه شدند. نتایج بیانگر روش‌های مؤثر در آموزش در علوم پزشکی و به یادگیری الکترونیکی به‌عنوان روش متداول و موثر اشاره شده است. یافته ها نشان داد که استفاده از یادگیری الکترونیکی، یادگیری  سیار، آموزش آنلاین، محیط یادگیری شبیه ساز و یادگیری ترکیبی نتایج مثبتی در بهبود مهارت و کفایت آموزش مداوم می‌تواند موثر باشد.  به‌کارگیری آموزش الکترونیک منجر به افزایش انگیزش شرکت کنندگان بخاطر صرفه‌جویی در زمان برای مطالعه و یادگیری مطالب آموزشی شده است.  نتایج حاصل از چالش‌ها و فرصت‌های رصد شده  از متون مورد بررسی در این پژوهش، نشان می دهد با توجه به چالش ها و فرصت‌های آموزش مجازی برای ارائه‌کنندگان و آموزش‌گیرندگان،  ضرورت نیازسنجی پرشکان و متخصصان در خصوص آموزش‌های مورد نیاز و  تحول در برنامه ریزی‌های آموزش مجازی،  آگاهی و آشنایی هر چه بیشتر برنامه ریزان و مدیران آموزش های مجازی با این چالش ها و فرصت ها به عنوان مقدمه ای اساسی جهت پاسخگویی به مشکلات موجود و استقرار یک نظام آموزشی کارآمد را مشخص می سازد. توسعه آموزش مجازی نیازمند تقویت نقش حمایتگری و پشتیبانی دفتر آموزش پزشکی مداوم دانشگاه در تامین زیرساخت‌ها و منابع مالی و استقلال بیشتر به دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی و اجرای توسعه آموزش مجازی است.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1401/7/12 | انتشار: 1401/7/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb