دوره 12، شماره 3 - ( 10-1401 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 23-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makhani M A, Hosseini Dronkolaii S Z, Hosseinzadeh B. Evidence-based medicine from education to practice, Educational quality approach. Clin Exc 2022; 12 (3) :10-23
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-742-fa.html
مکانی محمدعلی، حسینی درونکلائی سیده زهرا، حسین زاده بابک. پزشکی مبتنی بر شواهد از آموزش تا عملکرد، راهکار کیفی سازی آموزشی. تعالی بالینی. 1401; 12 (3) :10-23

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-742-fa.html


دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (839 مشاهده)
سیستم های مراقبت­های بهداشتی و درمانی نیازمند اصلاحاتی اساسی در فرایند آموزش تا عملکرد می باشد. اصلاحاتی با چشم انداز هدفمند آموزشی و پزشکی که در تمام سیستم­های بهداشتی درمانی موثر رسوخ خواهد کرد و پزشکی مبتنی بر شواهد سبکی کاربردی در توسعه مراقبت­های بهداشتی و درمانی در دنیا تلقی می­گردد. این رویکرد در طول عمر خود در آموزش علوم پزشکی بر کیفیت آموزشی بر کیفیت آموزشی از بدو آموزش علوم بهداشتی و درمانی تا زمان حیات آموزش­دهندگان مثمرثمر خواهد بود.
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری نظامند با جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی ایرانی همانند: SID،Iranmedex، Magiran پایگاه خارجی همانند؛Uptodate, Pubmed, Scopous  طی سال­های 2019 الی 2022 با کلیدواژه­های؛ پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش مبتنی بر شواهد، عملکرد مبتنی بر شواهد، یادگیری مبتنی بر شواهد، مراقبت مبتنی بر شواهد، کیفیت آموزشی، آموزش علوم پزشکی مورد جستجو قرار گرفته است.
پزشکی مبتنی بر شواهد در راستای طول عمر خود در علوم پزشکی کماکان در مراقبت­های بهداشتی و درمانی نیازمند بازبینی اساسی است، بسیاری از مطالعات عدم بکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد و موانع اجرای آن را را در نتایج خود اعلام نموده­اند اما روند رو به رشد بکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد چشمگیر نبوده و نیازمند تکانه­های القایی جهت اجرا، اعمال و بکارگیری و ارزشیابی اثرات آن می­باشد.
آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد و تاثیرات آن به وضوح مطالعه شده است اما سیاست­گذاری خرد و کلان در اجرا و اعمال آن نیازمند بازبینی اساسی است تا فرآیند آموزش، یادگیری، عملکرد و مراقبت مطلوب­ترین روند رشد و تکامل خود را در بدنه سیستم آموزشی و پژوهشی علوم پزشکی طی نماید.
 
متن کامل [PDF 590 kb]   (426 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1401/1/27 | پذیرش: 1401/10/20 | انتشار: 1401/10/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb