دوره 12، شماره 4 - ( 1-1402 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadati S I, Hashemnejad Abresi F, Salehi M. An analysis of the spectrum of clinical skills and metacognitive skills training in learners of medical sciences education. Clin Exc 2023; 12 (4) :51-62
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-755-fa.html
ساداتی سید اسماعیل، هاشم نژاد آبرسی فاطمه، صالحی محمد. تحلیلی بر طیف آموزش مهارت های بالینی و مهارت های فراشناختی در فراگیران آموزش علوم پزشکی. تعالی بالینی. 1402; 12 (4) :51-62

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-755-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (620 مشاهده)
لازمه کسب مهارت­های بالینی کاربردی، برخورداری از دانش بهداشتی و درمانی لازم و توانمندی بکارگیری از مهارت می­باشد. در حیطه بهداشتی و درمانی آموزش یک امر ضروری در بسترسازی کسب مهارت بالینی می­باشند و برخورداری از مهارت بالینی منجر به شناخت بهینه و کسب مهارت فراشناختی و ارائه مراقبت­های بهداشتی و درمانی موثر می­گردد، براین اساس مطالعه حاضر تحلیلی بر طیف آموزش مهارت­های بالینی و مهارت­های فراشناختی در فراگیران آموزش پزشکی صورت گرفته است.
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری ساده حاصل جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی؛ SID، Magiran،IranMedex  و Irandoc و پایگاه­های بین­المللی Google-Scholar، Medline، PubMed، Elsevier، ProQuest، Springer با استفاده از کلیدواژه­های Mesh شامل؛ آموزش، آموزش پزشکی، مهارت­ بالینی، مهارت­ فراشناختی، فراگیران، آموزش علوم پزشکی، یاددهی-یادگیری و طی دو مرحله غربالگری و به تعداد 21 مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها نشان داده است که آموزش مهارت­های بالینی و مهارت­های فراشناختی لازمه آموزش پایه علوم پزشکی است. بنابراین بکارگیری رویکردهای موثر آموزشی جهت تقویت مهارت فراشناختی و مهارت بالینی در زمان توانمندسازی فارغ­التحصیلان یک امر ضروری در آموزش می­باشد، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی که ماحصل آموزش فراگیران می­باشد بدون برخورداری از مهارت بالینی و فراشناختی در حوزه بهداشتی و درمانی غیرممکن می­باشد.
 
متن کامل [PDF 607 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1402/2/20 | انتشار: 1402/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb