Abdollahzadeh B, Jabbari N, Bagherpur M. Management style of classroom teaching with an interactive approach of self-regulation learning strategies in the health system. Clin Exc 2023; 13 (2) :39-54
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-785-fa.html
گروه علوم تربیتی ، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
چکیده: (968 مشاهده)
کلاس آموزشی یکی از کوچکترین و موثرترین واحد آموزشی است و مدیریت کلاس آموزشی به علت ایجاد فرآیند یاددهی-یادگیری حائز اهمیت میباشد، بنابراین راهبردهای یادگیری در راستای مدیریت کلاس جهت پویایی آموزشی فراگیران و توانمندی آموزشی آموزش دهندگان نیازمند بهرهگیری از سبکهای مدیریتی بهینه میباشند. براین اساس مطالعه حاضر با هدف سبک مدیریت آموزش کلاس با رویکرد تعاملی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در نظام سلامت صورت گرفته است.
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری است که طی سه مرحله غربالگری با جستجو در پایگاه دادههای اطلاعاتی؛Magiran، SID، Barakat Knowledge Network System، Scholar Google،Pubmed طی سالهای 1394 الی 1401 با
کلیدواژههای؛ مدیریت کلاس، کلاس، سبک مدیریت، راهبرد یادگیری، یادگیری، یادگیری خودتنظیمی، نظام سلامت مورد جستجو قرار گرفت. در غربالگری اولیه به علت بکارگیری کلیدواژه کلاس و مدیریت کلاس تعداد مقالات یافت شده بسیار گسترده بوده است اما با محدود کرد عبارات به مدیریت کلاس و یادگیری خودتنظیمی تعداد مقالات فارسی زبان و انگلیسی زبان به 263 مقاله کاهش یافت. بعد از غربالگری اولیه مقالات مربوط به مدیریت کلاس در نظام سلامت و یادگیری خودتنظیمی از مقالات کلاس، مدیریت و یادگیری جدا شد، در مرحله بعد معیارهای تخصصی مقالات همانند مدیریت کلاس در علوم پزشکی، یادگیری خودتنظیمی، سبک مدیریت کلاس مورد بررسی قرار گرفت. مقالات فارسی و انگلیسی که متن کامل آنها در دسترس نبود، از حیطه جستجو خارج گردید در مرحله بعدی مقالات غیرمرتبط با هدف غربالگری شد، حاصل جستجو و غربالگری مرحله به مرحله مقالات و کتب 96 مورد بوده است و در نهایت 18 مقاله فارسی و 15 مقاله انگلیسی زبان، واجد معیارهای ورود و مقاربت محتوایی با هدف وارد مطالعه شدند. حاصل جستجو 33 مقاله بوده است. یافتهها نشان داد که مدیریت کلاس در راستای بکارگیری سبکهای یادگیری و تدوین کوریکولومها با ادغام سبک مدیریت و سبک یادگیری یکی از مهمترین روندهای اداره کلاس آموزشی در نظام سلامت میباشد توصیه میشود تمامی روشهای کلاسیک و نوین بایستی در راستای مدیریت کلاس آموزشی تدوین گردند زیرا کلاس اولین سطح مدیریت آموزشی است و نیازمند بهرهگیری از فرآیند یاددهی-یادگیری بهینه میباشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1401/12/6 | پذیرش: 1402/9/8 | انتشار: 1402/9/8