دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1413 مشاهده)
برخی اختلالهای روانشناختی مانند اضطراب و افسردگی در کودکان ناشنوا بیشتر از همسالان شنوای آنها است. معمولاً میزان تابآوری والدین کودکان ناشنوا نیز نسبت به والدین کودکان شنوا کمتر است. به همین منظور، برخی برنامههای تابآوری که هم برای کودکان و هم برای والدین کاربرد دارند، برای والدین کودکان ناشنوا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برنامهی تابآوری فرندز که مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری است، یکی از این برنامهها محسوب میشود. هدف از این پژوهش مروری بر برنامههای تابآوری فرندز بهمنظور کاهش اضطراب و افسردگی در کودکان ناشنوا و والدین آنها است. مطالعهی حاضر پژوهشی توصیفی و مروری بود. از مقالههای موجود در پایگاههای علمی معتبر؛ IranDoc، Magiran، SID، ISC، Science Direct، PubMed، Scopus، Medline و Google scholar برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. تعداد جلسات برنامههای تابآوری فرندز 10 تا 12جلسه است و چهار برنامهی جداگانهی استانداردشده برای گروههای سنی مختلف دارد که نام آنها بهترتیب دوستان سرگرمکننده، دوستان برای زندگی، جوانی دوستانم و برنامهی تابآوری بزرگسالان است. یافتهها نشان داد که برنامهی تابآوری فرندز سبب کاهش اضطراب و استرس والدین کودکان شنوا و کودکان با نیازهای ویژه از جمله کودکان ناشنوا و کمشنوا میشود؛ بنابراین، میتوان از این برنامه بهعنوان مداخلهای مفید و کاربردی برای کاهش مشکلات روانشناختی و ارتقای سلامت روان کودکان ناشنوا و والدین آنها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روانپزشکی دریافت: 1401/12/4 | پذیرش: 1402/10/28 | انتشار: 1402/10/28