 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Jadidi Mohammadabadi A,  Ahmadi Deh Qutbaddini M,  Eslami Shahr-e-Babaki F,  Heydari Bafghi Z. A Review of Metacognitive Beliefs and Self-care of Parents of Children with Mental Disabilities.  Clin Exc 2024; 13 (3) :55-65
URL: 
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-804-fa.html   
                    
                    جدیدی محمدآبادی اکبر،  احمدی ده قطب الدینی محمد،  اسلامی شهربابکی فرزانه،  حیدری بافقی زهرا. بررسی مروری باورهای فراشناختی و خودمراقبتی والدین دارای فرزندان با ناتوانی های ذهنی.  تعالی بالینی. 1402; 13 (3) :55-65
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-804-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2396 مشاهده)
                    
                    
                    اختلال در باورهای فراشناختی از جمله اعتماد شناختی، باورهای مثبت دربارهی نگرانی، باورهای منفی دربارهی کنترلناپذیری و نیاز به کنترل افکار، مواردی هستند که میتوانند توجه فرد به سلامت جسمی و روانی را تحتالشعاع خود قرار دهند. با توجه به آمار بالای کودکان دارای ناتوانیهای ذهنی، حضور این کودکان در خانواده تأثیرات مختلفی را بر جنبههای گوناگون زندگی خانوادهها و والدین میگذارد؛ بنابراین، میزان خودمراقبتی در این والدین و عواملی (هیجانهای مثبت و منفی و باورهای فراشناختی) که خودمراقبتی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد، حائز اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مروری باورهای فراشناختی و خودمراقبتی والدین دارای فرزندان با ناتوانیهای ذهنی انجام شد. مطالعهی مروری حاضر با جستوجو در منابع اطلاعاتی شامل: Scopus, Science Direct, IranMedex, Springer ProQuest در محدودهی زمانی2022-2003 آغاز شد و پس از بررسی خلاصه و متن کامل مقالات، در نهایت 31 مقاله انتخاب شدند. یافته ها نشان داد ناتوانی ذهنی وضعیتی است که عوامل مختلفی مانند ناتوانیهای توجه، ناتوانیهای یادگیری و ناتوانیهای اجتماعی به همراه مشکلات رفتاری مرتبط، آن را تشکیل میدهند. والدینی که دارای فرزندان با ناتوانی ذهنی هستند، به حمایت، خودمراقبتی و راهنمایی خاص نیاز دارند. باورهای فراشناختی منفی ممکن است باعث کاهش اعتماد به تواناییهای خود، تشدید استرس، کاهش انگیزه و انرژی و از بین بردن روابط خانوادگی شود. از طرف دیگر، باورهای فراشناختی مثبت باعث برخورد مثبت با چالشها، خودکنترلی و خودپذیرفته بودن میشود و باعث میشود والدین از این نظر به خودمراقبتی بالایی برسند. والدینی که باور دارند تغذیهی سالم و مراقبت از سلامت جسمی و روحی مادر در دوران بارداری میتواند بهبود سلامت فرزندانشان را تسریع کند، بیشتر به این موضوع توجه میکنند و رویکردهای پیشگیرانهی قبل از تولد را بخشی اساسی از مراقبتهای خود در نظر خواهند گرفت و والدینی که باور دارند رفتارهای خود در برابر فرزندانشان میتواند بهبود یابد و با استفاده از روشهای آموزشی مناسب، میتوانند تواناییهای فرزندانشان را بهبود بخشند، آموزش و پرورش فرزندانشان را با توجه به این باورها طرح میریزند.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
مروری |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش پزشكی   دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/11/10