Bagherian S P, Mirhashemian M, Davari R. Internet Addiction Modeling Based on Personality Traits and Parent-Child Relationship with Emotional Intelligence Mediation in Adolescents. Clin Exc 2024; 14 (2) :102-116
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-852-fa.html
باقریان سیده پریسا، میرهاشمی مالک، داوری رحیم. مدلیابی اعتیاد به اینترنت براساس ویژگی های شخصیتی و رابطه والد - فرزندی با میانجیگری هوش هیجانی در نوجوانان. تعالی بالینی. 1403; 14 (2) :102-116
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-852-fa.html
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران.
چکیده: (390 مشاهده)
سابقه و هدف: هنگام مطالعه تاریخچه فناوریها، اینترنت، سریعترین نرخ رشد را نشان داده است که تاثیر عمیقی بر زندگی افراد دارد و اعتیاد به آن یکی از مسائل اساسی آن است که نیازمند بررسی و تحقیق بیشتر است. هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمون مدل اعتیاد به اینترنت بین نوجوانان دانشآموز (مقطع راهنمایی و متوسطه اول) در شهر تهران بوده است. در مدل پیشنهادی، ویژگیهای شخصیتی نئو و رابطه والد - فرزندی متغیر برونزا، هوش هیجانی متغیرهای میانجی و اعتیاد به اینترنت متغیر درونزا در نظر گرفته شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش معادلات ساختاری است. برای آزمون مدل پیشنهادی پژوهش، 360 نفر، شامل 151 دانشآموز پسر و 209 دانشآموز دختر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی از بین همه دانشآموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 انتخاب شدند و به مقیاسهای فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو، مقیاس رابطه والد - فرزندی فاین مورلند و شوبل، مقیاس هوش هیجانی شات و همکاران و آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT) یانگ پاسخ دادند. برای آزمودن مدل پژوهش، از روش مدلیابی معادلات ساختاری، با بهکارگیری رویکرد دومرحلهای اندرسون و گربینگ استفاده شد. همچنین، برای بررسی معناداری آثار غیرمستقیم مدل پژوهش، روش بوت استراپ با نرمافزار Amos به کار گرفته شد.
یافتهها: یافتههای آزمون مدل نشان داد که شاخصهای برازش برای مدل پژوهش در دامنه قابل قبولی قرار دارند؛ همچنین، متغیرهای ویژگیهای شخصیتی (روان رنجورخویی، گشودگی به تجربه، برونگرایی، توافقگرایی و وظیفهشناسی) و رابطه والد - فرزندی به طور مستقیم و غیر مستقیم با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان (دانشآموزان) رابطه دارد.
استنتاج: در زمینه اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان، بایستی متغیرهای شخصیتی، روابط والد - فرزندی و هوش هیجانی توجه شود.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1403/2/23 | پذیرش: 1403/6/26 | انتشار: 1403/6/26