Ghorbani A A, Mahmoudi M, Satari Y, Amouei F. The Approach of Literature in Enhancing Medical Education and the Health of Patients and Caregivers. Clin Exc 2025; 14 (4) :48-58
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-885-fa.html
گروه عمومی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (84 مشاهده)
پرسش از سودمندی و سرگرمکنندگی آثار ادبی، از دیرباز در میان پژوهشگران رایج بوده و امروزه نیز با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی در حوزۀ بالین و اهمیتی که آگاهی از تجربه زیسته افراد در افزایش کیفیت روابط انسانی و تداوم و کیفیت مراقبتها دارد، مطالعات بسیاری در حوزه ادبیات و پزشکی انجام شده است. آگاهی از نتایج این پژوهشها جهت تبیین مباحث علوم انسانی سلامت و جایگاه آموزش آموزش ادبیات، به ویژه برای دانشجویان علوم پزشکی ضروری به نظر می رسد. مقالۀ حاضر از نوع مروری ساده است که با جستجو در پایگاه های بین المللی و داخلی داده ای، در بازۀ زمانی ژانویه 2000 تا ژوئن 2024 انجام شده است. این مطالعه کوشیده است از پژوهشهای مرتبط با تاثیر ادبیات بر ذهن و جسم و نقش آن در آموزش پزشکی ارائه دهد. نتایج نشان میدهد پژوهشگران با استفاده از ابزارهایی مانند پرسشنامههای روانشناختی و ابزارهای آزمایشگاهی توانستهاند تاثیرات مثبتی از مطالعه آثار ادبی بر مهارتهایی مانند همدلی و تابآوری در وضعیتهای دشوار را مشاهده کنند. این پژوهشها تاکید میکند دو حوزۀ خواندن آثار ادبی و نوشتن در قالبهای نگارشی مانند داستان و زندگی نوشت میتواند برای بیماران، درمانگران و مراقبان، نتایج مثبتی در جهت سلامت جسم و روان و افزایش کیفیت مراقبتهای بهداشتی داشته باشد. به نظر میرسد این نتایج لزوم توجه به درس ادبیات و برنامهریزی آموزشی مناسب و کاربردی به ویژه برای دانشجویان علوم پزشکی را نمایان میکند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1404/1/28 | انتشار: 1404/1/28