دوره 14، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 58-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani A A, Mahmoudi M, Satari Y, Amouei F. The Approach of Literature in Enhancing Medical Education and the Health of Patients and Caregivers. Clin Exc 2025; 14 (4) :48-58
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-885-fa.html
قربانی علی اصغر، محمودی معصومه، ستاری یسنا، عمویی فتانه. رویکرد ادبیات در بهبود آموزش پزشکی و سلامت بیماران. تعالی بالینی. 1404; 14 (4) :48-58

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-885-fa.html


گروه عمومی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (84 مشاهده)
پرسش از سودمندی و سرگرم‌کنندگی آثار ادبی، از دیرباز در میان پژوهشگران رایج بوده  و امروزه نیز  با توجه به اهمیت مهارت‌های ارتباطی در حوزۀ بالین  و اهمیتی که آگاهی از تجربه زیسته افراد در افزایش کیفیت روابط انسانی و تداوم و کیفیت مراقبت‌ها دارد، مطالعات بسیاری در حوزه ادبیات و پزشکی انجام شده است. آگاهی از نتایج این پژوهش‌ها جهت تبیین مباحث علوم انسانی سلامت و جایگاه آموزش آموزش ادبیات، به ویژه برای دانشجویان علوم پزشکی ضروری به نظر می رسد. مقالۀ حاضر از نوع مروری ساده است که با جستجو در پایگاه های بین المللی و داخلی داده ای، در بازۀ زمانی ژانویه 2000  تا  ژوئن 2024  انجام شده است. این مطالعه کوشیده است از پژوهش‌های مرتبط با تاثیر ادبیات بر ذهن و جسم و نقش آن در آموزش پزشکی ارائه دهد. نتایج نشان می‌دهد پژوهشگران با استفاده از ابزارهایی مانند پرسشنامه‌های روانشناختی و ابزارهای آزمایشگاهی توانسته‌اند تاثیرات مثبتی از مطالعه آثار ادبی بر مهارت‌هایی مانند همدلی و تاب‌آوری در وضعیت‌های دشوار را مشاهده کنند. این پژوهش‌ها تاکید می‌کند دو حوزۀ خواندن آثار ادبی و نوشتن در قالب‌های نگارشی مانند داستان و زندگی نوشت می‌تواند برای بیماران، درمانگران و مراقبان، نتایج مثبتی در جهت سلامت جسم و روان و افزایش کیفیت مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد. به نظر می‌رسد این نتایج لزوم توجه به درس ادبیات و برنامه‌ریزی آموزشی مناسب و کاربردی به ویژه برای دانشجویان علوم پزشکی را نمایان می‌کند.
متن کامل [PDF 956 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1404/1/28 | انتشار: 1404/1/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb