دوره 15، شماره 2 - ( 8-1404 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 67-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostadhasanloo H, Mahmoodi F, Adib Y, Zamanzadeh V. Barriers and Facilitators to Implementing Simulation-Based Learning Environments in Nursing Education: A Qualitative Study. Clin Exc 2025; 15 (2) :56-67
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-906-fa.html
استادحسنلو حسین، محمودی فیروز، ادیب یوسف، زمان زاده وحید. موانع و تسهیلگرهای پیاده‌سازی محیط‌های یادگیری مبتنی بر شبیه‌سازی در آموزش پرستاری (مطالعه‌ای کیفی). تعالی بالینی. 1404; 15 (2) :56-67

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-906-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (20 مشاهده)
مقدمه: شبیه‌سازی به‌عنوان یک راهبرد نوین آموزشی، پتانسیل بالایی در بهبود کیفیت آموزش پرستاری دارد. بااین‌حال، اجرای محیط‌های یادگیری مبتنی بر شبیه‌سازی با موانع متعددی مواجه است. این مطالعه با هدف شناسایی موانع و تسهیلگرهای پیاده‌سازی محیط‌های شبیه‌سازی در آموزش پرستاری در ایران انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۲۵ نفر از متخصصان آموزش پرستاری، برنامه‌ریزان درسی و کارشناسان فناوری آموزشی، که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، گردآوری و تا رسیدن به اشباع نظری تحلیل شدند. مصاحبه‌ها ضبط و کلمه‌به‌کلمه پیاده‌سازی شدند و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌صورت دستی انجام شد.
یافته‌ها: چهار مقوله اصلی در حوزه موانع شناسایی شد: موانع مالی و اقتصادی، فرهنگی و رفتاری، قانونی و اخلاقی، و موانع فنی. همچنین، تسهیلگرها در دو حوزه «عوامل مالی و اداری» و «عوامل آموزشی، روانی و انگیزشی» استخراج شدند که شامل برنامه‌ریزی مدون، حمایت‌های مادی و معنوی، ارتقای نگرش مسئولان، توانمندسازی استادان و حمایت از دانشجویان بودند.
استنتاج: شناسایی جامع موانع و تسهیلگرها می‌تواند به مدیران آموزشی، سیاست‌گذاران و مربیان در اتخاذ راهبردهای اثربخش برای بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های شبیه‌سازی در آموزش پرستاری کمک کند. موفقیت در این زمینه، مستلزم حمایت‌های سازمانی، توسعه زیرساخت‌ها و تغییر نگرش فرهنگی در محیط‌های آموزشی است.
 
متن کامل [PDF 534 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1404/3/2 | پذیرش: 1404/8/3 | انتشار: 1404/8/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb