دوره 15، شماره 2 - ( 8-1404 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 80-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emadi Koji S, khatty dizabadi F, Yazdani F, Yazdani Cherati J, khoshgoftar Z. The Gap between Nursing and Midwifery Students' Expectations and Perceptions of Clinical Instructors' Competencies: A Case Study at Mazandaran University of Medical Sciences. Clin Exc 2025; 15 (2) :68-80
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-928-fa.html
عمادی کوهی سعیده، خطی دیز آبادی فرشته، یزدانی فرشته، یزدانی چراتی جمشید، خوش گفتار زهره. بررسی شکاف بین انتظار و ادراک دانشجویان پرستاری و مامایی از صلاحیت‌های مربی بالینی اثربخش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، 1403. تعالی بالینی. 1404; 15 (2) :68-80

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-928-fa.html


گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (26 مشاهده)
مقدمه: آموزش فرایندی تعاملی است و عملکرد مربیان بالینی از مهم‌ترین شاخص‌های آموزش بالینی اثربخش است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین شکاف بین انتظار و ادراک دانشجویان پرستاری و مامایی از صلاحیت‌های مربی بالینی اثربخش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی ـ‌ تحلیلی است که روی 152 دانشجو از جامعه آماری مربوطه انجام شد. دانشجویان پرستاری و مامایی در عرصه کارورزی و کارآموزی دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند. روش نمونه‌گیری در این مطالعه به روش نمونه‌گیری ساده بود. داده‌ها با استفاده از پرسش‏نامه محقق‌ساخته جمع‌آوری شد که روایی پرسش‏نامه به‌صورت کیفی و پایایی ابزار با کمک ضریب آلفای کرونباخ با ضریب 96 درصد تأیید شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده در این مطالعه وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 25 شد و در نهایت با استفاده از آزمون‌های توصیفی و آزمون‌های پارامتریک تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: مهارت‌های ارتباطی در بخش انتظار و پیامدهای یادگیری در بخش ادراک به‌ترتیب با میانگین استانداردشده (ضریب تغییرات) 83/7 و 54/13 بیشترین امتیازات دریافتی بودند. متغیر رشته تحصیلی در متوسط نمره مجموع ابعاد انتظار و ادراک از صلاحیت‌های مربی بالینی اثربخش، اثر معناداری داشته است (05/0>p) و به‌ترتیب 2/19 و 60/11 درصد از تغییرپذیری را در بخش انتظار و ادراک تبیین و پیش‌بینی می‌کرد. بین انتظار از صلاحیت‌های مربی بالینی اثربخش و درک از آن در تک‌تک ابعاد و در مجموع ابعاد، تفاوت معنادار آماری وجود داشت (001/0>p).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد بیشترین انتظار و ادراک دانشجویان از صلاحیت‌های بالینی اثربخش در یک مربی به‌ترتیب در ابعاد مهارت ارتباطی و پیامدهای یادگیری بود. همچنین، شکاف بین انتظار از ویژگی‌های مربی بالینی اثربخش و درک از وضعیت موجود در تمامی ابعاد مشهود بوده است. لذا، می‌توان با برنامه‌ریزی‌های اساسی، با رفع یا به‌حداقل‌رساندن این شکاف به بهبود عملکرد دانشجویان و در نهایت ارائه مراقبت‌های مؤثر و ایمن دست یافت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1404/5/24 | پذیرش: 1404/8/10 | انتشار: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb