Behzadpoor S, Pouretemad H, Akbari zardkhaneh S. Cognitive Biases in the Development and Maintenance of Childhood Anxiety: A Narrative Review. Clin Exc 2020; 10 (1) :52-70
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-510-fa.html
استاد گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (5110 مشاهده)
بر اساس مدلهای پردازش اطلاعات، وجود سوگیریهای شناختی در مراحل مختلف پردازش اطلاعات میتواند زمینهساز بروز اختلالات اضطرابی در کودکان شود. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مرور این سوگیرهای شناختی که در ایجاد و حفظ اضطراب کودکی مؤثر بوده و در پژوهشهای مختلف موردبررسی قرارگرفتهاند، انجام شد. این مطالعه از نوع مرور روایتی، از طریق جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی در پایگاههای اطلاعاتی انگلیسیِ شامل؛ Scopus،Sciencedirect ،PubMed و Springer (در طی سالهای 2020-2000) و پایگاههای داخلی از جمله مرکز اطلاعات علمی دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پرتال جامع علوم انسانی با کلیدواژههای تخصصی صورت گرفته است. حاصل جستجو، تعداد 78 مقاله بوده که نهایتاً 45 به مطالعه وارد شدند. نتایج چندین نوع از سوگیریهای شناختی ازجمله سوگیری توجه، سوگیری قضاوتی، سوگیری حافظه، سوگیری تفسیری، سوگیری شواهد کم برای خطر، استدلال هیجانی، سوگیری احتمال، سوگیری همگامی را شناسایی کردند. این سوگیریها مرتبط با فرآیندهای شناختی هستند که تحریفشده و نادرست هستند و بنابراین افکار و رفتارهای ناسازگارانه و کژکار را باعث میشوند. بدیهی است که این پردازش اطلاعات سوگیرانه بهآسانی احساسات ترس و اضطراب را فراخوانی میکند که بهنوبه خود وقوع سوگیریهای شناختی را افزایش داده و میتواند اسکیماهای ناسازگار خطر و آسیبپذیری را تقویت کند. در نتیجه شناسایی و فهم این سوگیریهای شناختی درک ما را از سازوکار ایجاد و حفظ اضطراب در کودکان افزایش داده و میتواند به طراحی درمانهای مؤثرتر بهمنظور کاهش این سوگیریها و در نتیجه کاهش اضطراب در کودکان بینجامد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/3/13 | انتشار: 1399/3/13