دوره 13، شماره 4 - ( 2-1403 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 85-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (1708 مشاهده)
     عملکرد منابع انسانی سازمان در قالب سیاست­گذاری سازمانی شکل می­گیرد و سیاست­گذاری آموزشی در کنار سیاست­گذاری پژوهشی نوعی جامعیت کامل فردی در سازمان است. در عصر حاضر، امکان بهره­گیری از سیاست­گذاری آموزشی برای دستیابی به اهداف غایی سازمان امکان­پذیر نیست؛ به‌طوری که در کنار سیاست­گذاری آموزشی نیاز است از سیاست پژوهشی بهره برد. بر این اساس، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی رویکرد سیاست­پژوهی در کنار
سیاست­ آموزشی واحدهای آموزشی صورت گرفته است.

مطالعه از نوع مروری ساده‌ی نقلی با هدف بررسی سیاست­گذاری آموزشی و سیاست­گذاری پژوهشی به‌طور هم‌زمان در واحد­های آموزش دانشگاهی است. این مطالعه با استناد به مقالات استخراج‌شده از پایگاه­های اطلاعاتی به دو زبان فارسی و انگلیسی با جست‌وجوی کلیدواژه­های؛ سیاست­پژوهی، سیاست­­پژوهشی، سیاست­آموزشی، سیاست­گذاری آموزشی، آموزش و پرورش، نظام آموزشی، نظام آموزشی دانشگاهی در بازه‌ی زمانی مشخص صورت گرفته است. در نتیجه‌ی جست‌وجو و اعمال معیارهای ورود و خروج، تعداد 98 مقاله یافت شد، به انضمام متون و کتب و اسناد یافت‌شده، تعداد 24 مقاله وارد مطالعه‌ی حاضر شد.
یافته­ها نشان داد که مطالعات با رویکرد سیاست آموزشی به‌وضوح نسبت به مطالعات با رویکرد پژوهشی در سیاست­های مدنظر است. اما تفکر ادغام سیاست­گذاری آموزشی و پژوهشی راه پیشرو هم­افزایی علمی انگشت­شمار بوده است. خدمات آموزشی نوین بدون خدمات پژوهشی امکان­پذیر نیست. اتخاذ تصمیمات محض آموزشی بدون بهره­گیری از سیاست پژوهشی، مقدور و به‌صرفه نیست.
 
متن کامل [PDF 699 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1403/2/30 | انتشار: 1403/2/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.