دانشیار دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (3438 مشاهده)
ارتقاء کمی و کیفی آموزش پزشکی، نیاز به وجود مدیرانی آگاه و برخوردار از مهارت و دانش لازم، جهت رهبری حجم عظیم از اعضای هیئتعلمی، دانشجویان، مدیران و کارکنان در دانشگاههای علوم پزشکی دارد. بیشک رهبران دانشگاهی اولویت بالایی برای بهبود کیفیت آموزشی قائل هستند. هدف مطالعه حاضر نقش رهبری بصیر بهعنوان راهبردی مؤثر در بهبود کیفیت نظام آموزش عالی سلامت ایران میباشد. لذا توسعه برنامههای آموزش رهبری و تمرکز بر توسعه مهارتهای رهبری بصیر در آموزشپزشکی و سیستمهای سلامت یک ضرورت محسوب میگردد. جمعآوری دادهها با بهرهگیری از مقالات منتشرشده در پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar،Scopus ، Sciences Direct،Magiran ، SID انجام پذیرفته است. در این مطالعه مروری، با استفاده از کلیدواژه در عنوانVisionary Leadership، Quality Educational ،University of Medical Sciences، Higher Education مهمترین عوامل مؤثر و مؤلفههای رهبری بصیر و کیفیت آموزش عالی سلامت در کتب و مقالات مرتبط بین سالهای ۲۰۰۰ تا 2019 میلادی استفاده گردید. از مجموع 345 جستجو شده، تعداد 55 مقاله که واجد اطلاعات معتبر و قابلاعتماد بودند، موردبررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داده است افزایش پیچیدگی در سیستمهای خدمات سلامت نیاز به رهبران پزشکی کارآمد برای تصمیمگیری در سازمان را بیشتر میکند، ولی تعداد کمی از پزشکان برای کار بهعنوان یک رهبر مؤثر آموزش دیدهاند. با توجه به تأکید اعضای هیئتعلمی و دانشجویان برای کارآمد بودن یک رهبر پزشکی و همچنین لزوم آشنایی اساتید و دانشجویان پزشکی با مفاهیم رهبری و تربیت آنها بهعنوان رهبران بصیر کارآمد به نظر میرسد ارائه دروس رهبری و مدیریت بهصورت رسمی بهمنظور ارتقاء کیفیت آموزشی در دوره آموزش پزشکی یا بهصورت دورههای آموزش مداوم امری ضروری و منجر به توانمندسازی میشود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1397/6/30 | پذیرش: 1397/8/28 | انتشار: 1397/8/28