دوره 9، شماره 3 - ( 11-1398 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 22-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei M, Safaryan Hamadani S, Zamani F. A Review of Current and Effective Educational Methods in Continuing Medical Education. Clin Exc 2020; 9 (3) :12-22
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-480-fa.html
عطایی مصطفی، صفاریان همدانی سعید، ضامنی فرشیده. مروری بر روش های رایج و موثر آموزشی در آموزش مداوم پزشکی. تعالی بالینی. 1398; 9 (3) :12-22

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-480-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
چکیده:   (4630 مشاهده)
روش های ارائه آموزش جهت افزایش توانمندی حرفه ای یکی از دغدغه های آموزش علوم پزشکی است. یکی از روش های رایج آموزشی، آموزش مداوم در دانشگاه های علوم پزشکی می باشد. براین اساس مطالعه حاضر با هدف ارائه روش های رایج و موثر آموزشی د راین گروه پرداخته است. این مطالعه از نوع مروری، از طریق جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی؛Google Scholar, Elsevier ISI (Web of Science) ,Barakatkns Scopus  در طی سال‌های 2018-2000 صورت گرفته است. جستجو با استفاده از کلیدواژه‌های روش آموزش، مشمولین آموزش مداوم، روش رایج آموزشی، آموزش و معادل انگلیسی آن‌ها؛ Educational Method, Continuing education, Common Method of Teaching, Education انجام گردید. حاصل جستجو، تعداد 84 مقاله بوده که پس از غربالگری عنوان و چکیده 35 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه شناخته شدند.
نتایج نشان داده است یکی  از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تأثیرگذاری آموزش مداوم شیوه‌های تدریس و روش تدریس می‌باشد. به‌طوری‌که در تحقیقات متعددی بر اهمیت روش‌های تدریس در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان تأکید شده است. با توجه به اینکه نمیتوان نقش روش های جدید آموزش را در اثرگذاری یادگیری در حین فعالیت های بهداشتی و درمانی نادیده گرفت، روش های رایج در آموزش علوم پزشکی در کنار روش های نوین یکی از رویکردهای موثر در یادگیری پایدار در کارکنان می باشد زیرا یادگیری پایدار افراد را در مقابل تداوم و انجام صحیح مراقبت های بهداشتی و درمانی  ترغیب خواهد کرد ضمن اینکه یادگیری پایدار، عملکرد پایدار را ایجاد خواهد نمود. در کنار سخنرانی می‌توان از روش‌های مؤثر آموزشی همانند؛   بحث گروهی، الگوی آموزشی همیاری، روش حل مسئله، یادگیری الکترونیکی، آموزش بالینی، پزشکی مبتنی بر شواهد و آموزش پزشکی مبتنی بر شبیه‌سازی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 527 kb]   (2252 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1398/10/8 | انتشار: 1398/10/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb