عصر حاضر عصر ارتباطات متقابل علمی است عصری که در آن بدون برخورداری از دانش بروز دنیا در حوزه علوم سلامت امکان پیشبرد اهداف عالی بهداشتی و درمانی امکان پذیر نیست. بنابراین هدف حاضر با هدف مروری بر رویکرد تجاری سازی علمی برون دادهای آموزش سلامت صورت گرفته است. مطالعه حاضر از نوع مروری از طریق شناسایی مولفه های تجاری سازی علمی، تجاری سازی آموزش، تجاری سازی آموزش در حوزه علوم بهداشتی و درمانی از بازه زمانی سال های الی توسط جستجو در پایگاه های صورت گرفت. بعد از مراحل جستجو، دو مرحله غربالگری و اعمال معیارهای ورود و خروج در نهایت 19 مقاله یافت شد. که با استفاده از طبقه بندی مولفه های تجاری سازی یافته ها ارائه شد. نتایج نشان داد که جهت دستیابی به تعامل هدفمند آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی نیازمند ارائه و دریافت برون دادهای علمی دانشگاه های کشورهای مختلفی وجود دارد. بسترسازی جهت رویکرد ملی و بین المللی تجاری سازی علمی یک ضرورت مسلم است که نیازمند اعمال سیاست های خرد و کلان در حوزه سلامت می باشد ارتباط متقابل با اهداف تعیین شده برای ایجاد درآمد، ارائه خدمت، دریافت مراقبت ها، بروزرسانی تجهیزات بهداشتی و درمانی، بکارگیری فناوری های نوین، توسعه نیروی انسانی، ایجاد سطوح رقابت و ... بدون برخورداری از دیدگاه تجاری سازی علمی امکان پذیر نمی باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1401/3/1 | پذیرش: 1403/10/6 | انتشار: 1403/10/6