دوره 11، شماره 2 - ( 6-1400 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 23-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvaneh M, Niaz Azari K, Enayati T. Futures studies an Innovative strategy in educational promotion of universities. Clin Exc 2021; 11 (2) :11-23
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-615-fa.html
پروانه منیره، نیاز آذری کیومرث، عنایتی ترانه. آینده‌پژوهی راهبردی نوآورانه در ارتقاء آموزشی دانشگاه‌ها. تعالی بالینی. 1400; 11 (2) :11-23

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-615-fa.html


دانشکده علوم‌انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (1797 مشاهده)
آینده‌پژوهی حیطه جدیدی از کاوشگری و دربردارنده تفکر صریح و سیستماتیک در باره آینده‌های جایگزین است. تغییر در آموزش عالی امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد و تمام صاحب‌نظران آموزش بر این امر اجماع دارند. یکی از راه‌های ایجاد تغییر، آینده‌پژوهی است. براین‌اساس هدف مطالعه حاضر، مرور آینده‌پژوهی به‌عنوان راهبردی نوآورانه در ارتقاء آموزشی دانشگاه‌ها می‌باشد.
در این مطالعه مروری، از مقاله‌های چاپ شده در مجلات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی؛  Magiran
Google Scholar, ProQuest, Elsevier, Pubmed, ISI (Web of Science), Science Direct, SID IranDoc, Iran Medex, Scopus در محدوده سال‌های 2019-2003 استفاده شد. جستجوی مقاله‌ها به طور عمده و با استفاده از کلیدواژه‌های؛ آینده‌پژوهی، راهبردی نوآورانه، ارتقاء آموزشی، آموزش پزشکی، دانشگاه(علوم پزشکی) و معادل انگلیسی آنها Futures studies, Innovative Strategy, Educational Promotion, Medical Education, Medical Sciences University انجام گردید. فرایند انتخاب مقالات بر اساس این راهبرد انجام شد و در نهایت پس از غربالگری عنوان و چکیده، مواد و روش‌ها و نتایج و پس از مطالعه و بررسی متن کامل، 23 مقاله واجد معیارهای ورود به مقاله شناخته شدند.
یافته‌ها نشان داد که آینده‌پژوهی نه‌تنها دانش و رویکردی اسرارآمیز و جادویی برای اظهارنظر پیرامون آینده نیست، بلکه توجه انسان به آینده را خردورزانه‌تر و در نتیجه موفقیت‌آمیزتر می‌سازد. باتوجه‌به نقش آینده‌پژوهی در ساخت آینده بهتر برای نظام آموزش پزشکی و سلامت کشور، همچنین ماهیت زمان‌بر؛ پرهزینه و مشارکتی این مطالعات؛ ایجاد بسترهای فکری، علمی و فرهنگی موردنیاز در بخش آموزش پزشکی یک ضرورت است.
هدف نهایی بسیاری از آینده‌پژوهی‌های حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، کمک به ارتقاء نظام‌های آموزشی برای تربیت نسل‌هایی توانمند می‌باشد. زمان آن رسیده است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آینده‌پژوهی ظرفیت سازی‌های الزامی صورت پذیرد و امکان مشارکت و حمایت گسترده محققان و اعضای هیأت علمی در برنامه‌های آینده‌پژوهی در حوزه تحقیقات آموزش پزشکی و سلامت در سراسر کشور فراهم گردد.
متن کامل [PDF 540 kb]   (811 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: 1399/9/15 | پذیرش: 1400/2/26 | انتشار: 1400/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb