Maleki M, Moossavi A. Effects of music-based training on improving hearing, speech and language perception in cochlear implant users: a narrative review article Nabati1*. Clin Exc 2021; 11 (3) :1-10
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-633-fa.html
دپارتمان شنواییشناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (1359 مشاهده)
کاربران کاشت حلزون در درک مشخصههای طیفی و طیفی–زمانی صدا با مشکل مواجه هستند. از طرفی تواناییهای بهتر موسیقیدانها نسبت به غیر موسیقیدانها در زمینههای مختلف با شواهد نوروفیزیولوژیک مورد تائید قرارگرفته است و از آنجا که همپوشانی پردازشی عملکردی و ساختاری گفتار و موسیقی در سطح حسی و شناختی در مطالعات نشان دادهشده است. در این مطالعه سعی بر این است که اثرات آموزش مبتنی بر موسیقی بر بهبود درک گفتار و زبان کاربران کاشت حلزون موردبررسی قرار گیرد.
در سالهای اخیر، تمایل زیادی به استفاده از آموزش مبتنی بر موسیقی برای بهبود گفتار و زبان در کودکان دارای شنوایی هنجار و افراد با اختلالات ارتباطی از جمله کاربران کاشت حلزون، وجود دارد. مطالعات مختلف از رویکردهایی که بر یکی از فرایندهای پایین نورد و بالانورد تأکید داشت، استفاده کردهاند، که در مقاله به آنها اشارهشده است.
مطالعات نشان میدهد که آموزش موسیقی میتواند اثر تسهیلی بر ابعاد مختلف پردازش گفتار و زبان داشته باشد. در واقع، پرداختن به توانمندیهای شناختی از طریق آموزش موسیقی درکنار تواناییهای حسی سطح پایین جهت درمان درک شنوایی ضروری به نظر می رسد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
بيماريهاي گوش حلق و بيني دریافت: 1399/9/3 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار: 1400/4/20