دوره 11، شماره 3 - ( 9-1400 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 46-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chaleshgar kordasiabi M, Eshkevarkiayi Z. Media Literacy in Students: A Systematic Study. Clin Exc 2021; 11 (3) :35-46
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-637-fa.html
چالشگر کردآسیابی مشرفه، اشکورکیایی زهرا. سواد رسانه ای در دانشجویان: مطالعه نظام یافته. تعالی بالینی. 1400; 11 (3) :35-46

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-637-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (2706 مشاهده)
    سواد رسانه ای  پایین در جامعه ما موجب نگرانی است زیرا ما در یک محیط رسانه ای زندگی میکنیم و باید تمام اطلاعات عملکردی جامعه را بدانیم به همین دلیل دانشجویان باید پیوسته آگاهی شان را افزایش دهند تا برداشت­های سطحی از پیام­ها نداشته باشند با توجه به اهمیت این موضوع هدف از انجام مطالعه بررسی سواد رسانه­ای در دانشجویان می باشد. بنایراین، می تواند چارچوبی برای سازماندهی تحقیقات در زمینه بهبود وضعیت سواد رسانه­ای درکشور ارائه دهد.
از مقالاتی که در داخل کشور  ایران با عنوان سواد رسانه­ای در دانشجویان با استفاده ازکلیدواژه­های انگلیسی Media literacy, Iran ,  و Mass media کلید واژه­های فارسی سواد رسانه ای، دانشجویان، نیاز سواد رسانه ای از پایگاه داده های؛ Google Scholar, Science Direct, PubMed, SID Magiran بدست آمد، استفاده کردیم. معیار ورود به این مطالعه مقالات پژوهشی، مقالات توصیفی مقطعی و کیفی در بازه زمانی سال های 2020-2000 در دسترس بودن متن کامل مقاله است. در نهایت 30 مقاله مرتبط با موضوع بدست آمد. مطالعات داخلی نشان میدهد که مبحث سواد رسانهای در اولویت آموزشی مراکز نبوده و دانشجویان معمولا از سواد رسانه ای در حد متوسط برخوردار بوده اند و عواملی نظیر؛ میزان تحصیلات، سواد بصری، سابقه کار، رشته تحصیلی، عادت رسانه­ای و استفاده رسانه­ای به ترتیب بیشترین تاثیر را بر سواد رسانه های داشته اند و مولفه های سواد رسانه ای دانشجویان در سه حیطه دسترسی و استفاده، نگاه انتقادی به رسانه، تولید پیام های رسانه ای بررسی شدند. برای تحقق بخشیدن به هرکدام از این موارد؛ دانشگاه ها، رسانه ها، نهادهای مدنی و صنفی باید به آموزش های عالی در این زمینه بپردازند.
متن کامل [PDF 511 kb]   (780 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1399/8/29 | پذیرش: 1400/5/23 | انتشار: 1400/5/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb