دوره 14، شماره 3 - ( 11-1402 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 92-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babazadeh M, Zameni F, Saffarian Hamedani S. A Review of the Application of the Coaching Approach toward the Faculty Members Development in Higher Health Education. Clin Exc 2024; 14 (3) :78-92
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-644-fa.html
بابازاده معصومه، ضامنی فرشیده، صفاریان همدانی سعید. مروری بر بکارگیری رویکرد کوچینگ بر بالندگی اعضای هیئت علمی آموزش عالی سلامت. تعالی بالینی. 1402; 14 (3) :78-92

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-644-fa.html


گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (119 مشاهده)
مربی‌گری یکی از روش‌های نوین در آموزش علوم پزشکی محسوب می‌شود که نقش اساسی در بهسازی یادگیرندگان دارد. لازمه‌ی مربی‌گری حرفه‌ای رشد و توسعه‌ی بالندگی اعضای هیئت‌علمی است. مسئله‌ی آموزش مربی‌گری و رشد و توسعه‌ی بالندگی اعضای هیئت‌علمی و نقش آن­ها در آموزش بالینی در شرایط حاضر، بیش از هر زمان دیگری احساس می­شود. ازاین‌رو، در پژوهش حاضر، روندی معکوس برای کالبدشکافی این دانش انجام شده است. لذا، این مطالعه با مروری بر به‌کارگیری رویکرد coaching در بالندگی اعضای هیئت‌علمی و به‌وی‍ژه کاربرد آن در آموزش عالی سلامت انجام شده است.
مطالعه‌ی حاضر مرور سیستماتیکی است که  در آن، کلیدواژه‌ها براساس MESH تعیین شدند و سپس، جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی Web of Science، Scopus، Cochrane، Google scholar، Pubmed، Iran Medex، SID، Uptodate و Magiran در بازه‌ی زمانی 2003-2021 به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام گرفت و طی 5 مرحله بررسی، 34 مقاله به تعداد تکنیکی 17 مقاله‌ی انگلیسی و 17 مقاله‌ی فارسی یافت شد.
بررسی نتایج این امر در علوم پزشکی بسیار اندک بوده است؛ اما بهره‌گیری از مدل‌های مربی‌گری و بالندگی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دیگر می­تواند کمک شایانی به روند ارتقای سازمانی آموزش عالی  سلامت کند. بر اساس بررسی نتایج مطالعات، کوچینگ نقش بسزایی در بالندگی اعضای هیئت‌علمی آموزش عالی سلامت و رویکردهای بهداشتی و درمانی دارد. تزریق مفهوم کوچینگ و نقش آن در بالندگی اعضای هیئت‌علمی نقشه‌ی راهی برای بهبود کیفیت آموزش عالی سلامت و به‌کارگیری اصول آن‌ها در برنامه‌ی عملیاتی سند تحول نظام سلامت و هدفی کاربردی در ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی است.
متن کامل [PDF 740 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار: 1402/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb