دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 57-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sofi M, Salimi L, Hosseini tabaghdehi L. Use of Mentoring in Medical Professional Ethics Curriculum: A Review Study. Clin Exc 2024; 14 (1) :43-57
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-805-fa.html
صوفی مرضیه، سلیمی لادن، حسینی طبقدهی لیلا. استراتژی بهره گیری ازمنتورینگ در برنامه درسی اخلاق حرفه ای آموزش علوم پزشکی؛ مطالعه مروری. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :43-57

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-805-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (382 مشاهده)
مسیر پیش روی آموزش علوم پزشکی برمبنای اخلاق حرفه‌ای و کارکرد اخلاق‌محور است. ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی در علوم پزشکی بدون بهره‌گیری از مبانی اخلاق انسانی و اخلاق حرفه‌ای بی‌ثمر است؛ پس نیاز است در ابتدای تمرین سطوح آموزش بهداشتی و پزشکی از برنامه‌ی درسی اخلاق‌محور بهره برد. به این منظور می‌توان از روش‌های مختلفی در اجرای برنامه‌ی درسی اخلاق حرفه‌ای استفاده کرد. یکی از این روش‌ها منتورینگ است.
مطالعه‌ی حاضر نوعی مطالعه‌ی مروری نقلی ساده است. این مطالعه با جست‌وجوی کلیدواژه‌های منتورینگ، برنامه‌ی درسی، اخلاق حرفه‌ای، علوم پزشکی، آموزش علوم پزشکی در پایگاه‌های‌ داده ISI، Uptodate، Google Scholar و Pubmed در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ (مدت 10 سال) صورت گرفت. تعداد 141 مقاله در ابتدای جست‌وجو یافت شد. تعداد مقالات طی غربالگری به 23 مقاله تقلیل یافت و این تعداد وارد مقاله‌ی حاضر شد.
یافته‌ها نشان داد که به‌کارگیری منتورینگ در برنامه‌ی درسی یا اهداف آموزشی، چه در مؤسسات آموزشی چه در دانشگاه و سایر حوزه‌ها، وضعیتی را فراهم می‌آورد که در آن دستیابی به اهداف تدوین‌شده راحت‌تر خواهد بود. تجربه‌ی آموزشی برمبنای آموزش منتورینگ و ایجاد تغییر در تحولات برنامه‌ی درسی با روش منتورینگ موفقیتی آموزشی در نظام آموزشی محسوب می‌شود.
براین‌اساس نیاز است نظام آموزش علوم پزشکی کشور همسو با پیشرفت‌های علوم بهداشتی و درمانی دنیا از استراتژی منتورینگ، که آموزشی همسو و هدفمند است، بهره گیرد و در سند تحولات برنامه‌ی درسی علوم پزشکی تغییراتی با محوریت ارتقای اخلاق حرفه‌ای ایجاد کند.
 
متن کامل [PDF 715 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1402/11/29 | پذیرش: 1403/4/9 | انتشار: 1403/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb