دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hozni S A, Azmian Moghadam F, Porvakhshoori N, Heydarzadeh A. The challenge of training competent clinical managers in medical science education. Clin Exc 2024; 14 (1) :1-11
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-816-fa.html
حزنی سید علی، عظمیان مقدم فاطمه، پور وخشوری نگار، حیدرزاده ابتین. چالش‌های تربیت مدیران شایسته‌ی بالینی در آموزش علوم پزشکی؛ یک رویکرد کیفی. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :1-11

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-816-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (264 مشاهده)
سازمان‌های سلامت به‌دلیل تأمین و حفظ سلامت جامعه چالش‌های بسیار زیادی در تمام دنیا دارند و همچنین عملکرد صحیح آن‌ها به نحوه‌ی صحیح مدیریت شایسته‌ی آنان بستگی دارد. همچنین بررسی وضعیت سیستم بهداشتی و درمانی کشور نشان‌دهنده‌ی آن است که رهبر شایسته‌ی بالینی در کشور حاکم نیست و لازم است اصلاحاتی در آن انجام پذیرد. هدف این مطالعه شناسایی موانع و راهکارهای تعالی شایستگی رهبری بالینی در بین مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد .جامعه‌ی آماری مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1402 بودند که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند تعداد 15 نفر از مدیران ارشد به‌عنوان شرکت‌کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. برای به‌دست‌آوردن اعتبار و روایی داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. داده‌ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 139 مفهوم اولیه و 2 مقوله‌ی اصلی و 12 مضمون فرعی دسته‌بندی شد. مقوله‌های اصلی شامل موانع و راهکارها بودند. با توجه به اهمیت شایستگی رهبر و پیچیدگی تخصصی، نقش وزارت بهداشت در طراحی چشم‌انداز مدیریتی، اجرا و نظارت کامل بر آن در کل کشور به‌منظور تعیین نقشه‌ی راه جامع سلامت بسیار کلیدی و مهم است. همچنین، در سطح فردی آموزش افراد و تجهیز مدیران سلامت کشور به ابزارهای مدیریتی، علاوه بر تربیت نسلی صرفاً متخصص، بسیار کلیدی و حیاتی است.
متن کامل [PDF 438 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/2/26 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb